Rock Festival
de Nelu Stratone
Ideea organizării unor festivaluri - concurs ale formaţiilor vocal instrumentale datează de la sfârşitul anilor 60, când se organizau numeroase întreceri între formaţiile şcolare sau universitare. Mai mult, chiar şi televiziunea română organiza, prin 68 - 69, în emisiunea "Microrama TV", un concurs eliminatoriu, în care se "înfruntau" câte două formaţii rock.
Totuşi, se poate spune că până în 1970, au existat doar două festivaluri concurs cu o participare selectă: Festivalul Naţional al Artei şi Creaţiei Studenţeşti - Iaşi, 1968, unde s-a afirmat formaţia timişoreană Phoenix şi Festivalul Club A - Bucureşti, 1969, unde s-a impus formaţia ieşeană Roşu şi Negru. De altfel, Festivalul Naţional al Creaţiei Studenţeşti va continua cu ediţii anuale, iar Festivalul Club A, va avea următoarele ediţii în 1971, 1979, 1981, 1982 şi va fi reluat după 1990. Cele două festivaluri aveau să rămână, în timp, reperele cele mai importante pentru istoria rockului românesc din anii respectivi.
Odată cu apariţia revistei Săptămâna, care avea o rubrică specială dedicată muzicii rock, aceasta alcătuieşti topuri săptămânale ale melodiilor româneşti şi străine, iar anual, topul melodiilor, formaţiilor şi muzicienilor români, care vor fi premiaţi, începând cu anul 1971, întro gală specială organizată la Sala Palatului. În 1973, chiar şi televiziunea română organizează, în aceeaşi locaţie, propriul concurs rock, fiind urmată de Cenaclul Revistei Flacăra, care reunea cele mai bune trupe ale momentului. Alte două cenacluri care se afirmă în perioada respectivă sunt cele ale publicaţiilor Scânteia Tineretului şi Ifjumunkas.
Festivalul Naţional "Cântarea României", avea, de asemenea, la rândul său, propriile concursuri dotate cu premii, pe plan local, regional sau naţional, pentru cele mai bune creaţii ale tinerelor formaţii, dar neexistând o publicaţie care să le consemneze, palmaresele au rămas doar în arhivele Consiliului Culturii şi Educaţiei Socialiste.
În anii '80 s-a acordat o oarecare autonomie Caselor de Cultură ale tineretului din întreaga ţară şi cum acestea aveau un plan de evenimente şi de încasări, încep să organizeze, la rândul lor festivaluri rock. Cel mai longeviv dintre acestea rămâne Top T - Buzău, organizat începând cu anul 1983, ajuns la ediţia a 29 - a. Alte festivaluri de gen, au avut în timp una sau mai multe sincope, unele dintre ele dispărând din lipsa unor organizatori cu experienţă şi a sponsorilor locali. Printre cele mai cunoscute sunt: Tim Rock - Timişoara (reluat în 2012), Posada Rock - Câmpulung Muscel (reluat în 2011), Constelaţii Rock - Râmnicu Vâlcea, Bacău Rock Festival, Ancora de aur - Mangalia, Bradul de argint - Miercurea Ciuc, Conexiuni Rock - Cluj Napoca, Costineşti Rock Festival, Sam Rock - Satu Mare, Galele Rock la Teatrul Tănase - Bucureşti, Galele Rock la Clubul T4 - Bucureşti, etc.
După 1990, festivalurile rock au apărut precum ciupercile după ploaie, unele cu programe extrem de ambiţioase ce alăturau, pe acelaşi afiş, formaţii autohtone unor nume sonore din străinătate. Din multitudinea de festivaluri apărute după 1990 amintesc câteva care au avut un impact major asupra spectatorilor şi o bună participare din partea muzicienilor: Felsziget - Peninsula - Tg. Mureş (11 ediţii, 2003 - 2013, ultima ediţie la Cluj Napoca), Stufstock - Vama Veche (10 ediţii, 2003 - 2012), Fân Fest - Roşia Montană (8 ediţii, 2004 - 2013), Best Fest - Bucureşti (7 ediţii, 2007 - 2013), ARTmania - Sibiu (8 ediţii, 2006 - 2013), Rock In The City - Bucureşti (5 ediţii, 2009 - 2013), Rock la Mureş - Periam Port (7 ediţii, 2002 - 2008), Plai Fest - Timişoara, Summer Well - Buftea (2 ediţii, 2012 - 2013), Rock Fest - Bucureşti (5 ediţii, 1991 - 1995) , Metal Fan - Bucureşti (4 ediţii, 1992 - 1998), Club A - Avanpost Rock (2 ediţii, 2011 - 2013), Bucovina Rock Castel (1 ediţie, 2013), Weekend la castelul Banffy (1 ediţie, 2013), Rockstadt Extrem Fest Open Air Râşnov (1 ediţie, 2013) etc.