METRONOM

METRONOM  (1964 – 197x, Bucureşti / beat – rock psychedelic - classic rock)

(1966 - 67) Alexandru Ureche (chitară solo, voce, leader) / Petre Iordache (sax, corn, chitară, voce) / Willy Palaghioiu (orgă) / Sorin Ureche (bas) / Puiu Pavel (tobe) /

(1968) Alexandru Ureche (chitară solo, voce, leader) / Petre Iordache (sax, corn, chitară, voce) / Willy Palaghioiu (orgă) / Sorin Ureche (bas) / Puiu Pavel (tobe) /

(1968 - 70) Alexandru Ureche (chitară solo, voce, leader) / Paul “Cioby Ciomac (chitară)  / Sorin Ureche (bas) /  Alexandru Mangeac (tobe) /

(1971) Alexandru Ureche (chitară solo, voce) /  Liviu Tudan (bas, voce) /  Ucu Bratu Voicescu (tobe) / Nicolae Enache (orgă, oboi) / Gheorghe Mihai (clarinet) / Theodor Simion (trombon) / Marcel Petanca (trompetă) /  Ion Olteanu (corn) / Georgeta Săndulescu (soprană) /

Una dintre trupele bucureştene apreciată în mediul studenţesc în perioada „beat”. Fraţii Ureche, au înfiinţat formaţia încă din 1964, pe când erau încă elevi şi aveau să debuteze radiofonic în emisiunea omonimă a lui Cornel Chiriac (o fi oare o simplă coincidenţă?).  Până în 1970, trupa a activat la serile de dans din cluburile bucureştene, în turnee prin ţară sau pe litoral, cu un repertoriu care era bazat pe coveruri internaţionale, altfel bine interpretate, din repertoriul Beatles, Rolling Stones, Kinks, Bee Gees sau Animals.

Situaţia avea să se schimbe cu 180 de grade, în toamna anului 1970, odată cu venirea în trupă a basistului Liviu Tudan (ex – Sideral, Roşu şi Negru), a “clăparului” Nicolae Enache şi a toboşarului Ucu Bratu Voicescu (ex – Sincron), absolvenţi de Conservator, cu o bogată activitate şi experienţă muzicală.

Aceştia, oferă posibilitatea unei schimbări spectaculoase a concepţiei muzicale, trupa devenind o adeptă a “sincretismului”. Aveau în repertoriu compoziţii semnate de Liviu Tudan (“Dă-mi o clipă de iubire”, “Parodie ex-Olimpică”, “Ea se mişcă alene”) şi Sandu Ureche (“Cred în minciuni şi poveşti”) şi aveau să uimească cu una dintre cele mai ambiţioase lucrări din întreaga istorie a rock-ului românesc : ”Sinestezie”, o compoziţie a lui Liviu Tudan de largă întindere cu caracter sincretic, ce reprezenta un spectacol total de sunet şi lumină ce reunea muzica, dansul şi poezia. Acest spectacol rock, avangardist, avea să fie prezentat la cea de-a doua ediţie a Festivalului Club A, în iunie 1971, la Sala Palatului, unde primeşte premiul de concepţie muzicală şi o invitaţie la Festivalul de Muzică Pop – Rock de la Sopot (Polonia).

Din nefericire, această lucrare de excepţie, avea să fie prost receptată de oficialităţile comuniste, care, probabil neînţelegând nimic, au acuzat autorii chiar de mesaje şi orientări mistice şi fascisto - legionare, şi au interzis participarea trupei la Festivalul din Polonia, cât şi înregistrarea lucrării "Sinestezie" în ţară. Într-un acces de furie uşor de înţeles, Liviu Tudan rupe toate partiturile, şi părăseşte trupa, şi astfel s-a pierdut pentru totdeauna poate una dintre capodoperele rock-ului românesc.

După 1990, după cum declara întrun interviu, Tudan a fost preocupat să refacă partiturile, din amintiri, dar, dispariţia sa prematură a făcut acest lucru imposibil.

Sandu Ureche va continua activitatea formaţiei Metronom, dar cum aceasta era pusă la “index”, se va limita la concerte prin cluburile studenţeşti sau în restaurantele de pe litoral (în sezonul estival) sau de la munte (în cel hibernal)… Nu există informaţii concrete despre momentul în care Metronom a disparut în…ceaţă, aşa că bănuim că acest lucru s-a întâmplat în urma unui angajament întro ţară vestică.