ADRIAN ILIE

Pe Adrian Ilie, l-am cunoscut în vara anului 1980. Eram şef de oficiu de calcul, la Centrala de Producţie Prestări servicii şi Construcţii a Centrocoop, iar regretatul George Popa (un cunoscut manager al anilor 80 - 90), care pe vremea aceea lucra la IIRUC, m-a întrebat dacă nu am cumva un loc liber pentru un operator calculator pentru un prieten, chitarist, care lucra la Centrul de Calcul IOR şi cânta în formaţia Iris. Întâmplarea făcea că văzusem la lucru formaţia Iris, atât în formula iniţială, cât şi, un an mai târziu, în cea cu Sorin Chifiriuc, iar cu numai vreo 10 zile înainte, văzusem şi debutul de la Teatrul de Vară 23 August, a noii formule: Cristi Minculescu (voce) - Adrian Ilie (chitară solo, voce, compozitor) - Anton Hasias (chitară bas) - Vali Neamţu "Gălăgie" (tobe). Venisem la concert să-i văd la lucru pe Metropol, dar, trebuie să recunosc că, proaspătul repertoriu Iris, cu influenţe evidente AC/DC, m-a atras încă de la prima audiţie. După ce l-am cunoscut pe Adi, am inceput să particip, zilnic, după ce-mi terminam programul, la repetiţiile lor, desfăşurate în cămăruţa aflată la etajul I, pe scara din dreapta, de la Casa de Cultură T4 (Turturele). Bineînţeles că, nu ratam niciunul din concertele, destul de dese, din sălile caselor de cultură din Bucureşti, şi, bineînţeles, nici recitalul Iris, întro Sală Polivalentă arhiplină, deşi, exceptându-l pe impresarul lor, Mircea Muscaliu, nimeni nu credea că vor veni mai mult de 1000 de spectatori. Interesant este faptul că, peste tot, la concertele Iris din acea perioadă, sălile erau pline deşi evenimentul nu era mediatizat decât prin câteva afişe, lipite de fani în locuri strategice, pe stâlpi, la mare înălţime, pentru a nu fi rupte de miliţieni sau politruci. Ori, meritul acestui succes de public le aparţinea, în mod evident, lui Adi Ilie, prin compoziţiile şi riffurile sale rafinate de chitară, şi charismei şi vocii de excepţie a lui Cristi Minculescu. A urmat o prietenie, întinsă pe parcursul mai multor ani, timp în care am asistat atât la succesul formaţiei Iris, cât şi la îndepărtarea lui Adi din trupă, de către doi dintre membrii fondatori, care văzând neaşteptatul succes al trupei au revenit de la Roşu şi Negru, cât şi la ascensiunea noilor trupe fondate de Adi: Voltaj şi Incognito, sau integrarea sa în formaţia lui Valeriu Sterian, Compania de Sunet. În perioada respectivă, ne vizitam reciproc, făceam schimb de discuri, dar, din nefericire, relaţiile noastre s-au răcit odată cu decizia sa de a emigra în Statele Unite şi cu transferul meu, pe un post important, intrun centru de calcul de minister, devenind mai mult formale.

Interviul de faţă, care a fost publicat, parţial, de revista "Art & Roll" - anul 2, numărul 10, septembrie 2001, a fost realizat prin intermediul Internetului. El conţine deci, gândurile şi problemele care-l măcinau, la momentul respectiv, pe Adrian Ilie, care, în cei 12 ani care-au trecut, s-ar putea să se fi schimbat. Ne-am reântâlnit, după aproape 15 ani, odată în Bucureşti şi odată la Timişoara, unde a cântat întrun jam - session. Din păcate, punctele noastre de vedere erau deja mult prea divergente, iar temperamentul său mult prea coleric, astfel că, nu mai corespondăm de câţiva ani. Oricum, îl respect şi îl situez în Top 10, al celor mai buni chitarişti pe care i-a avut România.

Nelu Stratone

 

1. Când   a început pasiunea ta pentru rock şi rhythm and blues ?

Pasiunea mea pentru rock a început de foarte timpuriu. Eram prin clasa a 5-a, deci prin 67-68, când ascultam foarte rar Beatles de la care "She loves you", "Hard days night", "Rock 'n’ Roll” -ul lui Chuck Berry pe care  Beatles îl împrumutase. Nu prea eram atras de piesele lente de nici un fel. A urmat o copie a pieselor cântate de Beatles cu "The Federals" ce printr-o minune era scos pe piaţa românească. Apoi, nu pot uita Phoenix-ul cu Moni Bordeianu care îmi plăceau la nebunie. Contact cu muzica de afară nu aveam decât prin intermediul televizorului şi eram captivat de muzica italiană cu Remo Germani, Rita Pavone, I Dik Dik. Îţi mai aduci aminte? Eram în al nouălea cer când le ascultam. Oricum, impactul vocii lui Lennon pe rockul semnat de Chuck Berry a lasat o mare amprentă în viaţa mea. Era prima oară când ascultam altceva decât Dan Spătaru, Luigi Ionescu, Nicolae Niţescu, Alexandru Jula, fraţii Grigoriu sau Mentzel. Interesant, nu? Pasiunea pentru blues a venit mult mai târziu. Eram în liceu şi pe atunci deja ascultam Hendrix, Santana, Jethro Tull, Purple, Winter, Floyd, adică, ştii tu bine, muzica cea mai bună din toate timpurile, 1970 – 1975, când a apărut tot ce se putea scoate în materie de muzică. Practic Zeppelin 1 a fost cheia. Au urmat Allman Brothers şi Johnny Winter cu Tabacco Road. Atunci au început învăţarea celor 12 acorduri de blues. Perioada când începeam să bâjbâi pe griful chitarei.  A urmat un festival studenţesc la Predeal unde am câştigat locul întâi fiind acompaniat de formaţia Dentes. Fusesem înscris de amica mea care îi montase pe cei de la IEFS să nu mă lase să ies dacă voi încerca să fug. Repet, eram foarte timid. Pot să-ţi spun că cei de la IEFS şi-au făcut datoria. A doua zi, cântam cu Dima Alexandru cel ce m-a iniţiat în ale chitarei şi cu bateristul Dentes-ului. Am cucerit o sală întreagă. Ce a însemnat asta pentru mine? Foarte mult. Puteam transmite şi ăsta era esentialil.

2. Cum ai perceput rock-ul romanesc din anii ’70 ? Crezi că în alte condiţii socio – politice acesta ar fi avut ceva mai multe şanse să fie remarcat pe piaţa internaţională ?

Rockul autohton al anilor '70 a avut un mare impact în viaţa mea. Exista un început al acestor ani unde cu greu reuşeai să vezi, să asculţi ceva. În principiu erau  Phoenix-ul, abia aflasem de Sorin Tudoran şi Merca cu al lor Chromatic. A urmat bomba muntenescă numită Sfinx, cu Aldea, care a avut un impact major în viaţa mea. Nu prea ştiam mare lucru de Sideral fiind destul de mic pe atunci şi fiind preocupat de siropuri, bomboane şi …fete. Da, asta pentru că eram precoce în ale "dragostei". Aşa că "Vremuri", "Nebunul", "Canarul", ale Phoenix-ului mă încântau până la nebunie. Mi-l aduc aminte pe Moni Bordeianu când l-am văzut prima oară cu Phoenix la o emisiune de varietăţi, unde a fost bisat de multe ori, cântând Vremuri. Simţeam că se petrece câte ceva dincolo de mine. Nu pot spune că Sincronul lui Fugaru nu a avut un oarecare impact. Pletele firave, pantalonii evazaţi, "chitariştii zgomotosi şi infantezişti". Ştiam de Coral cu "De ce nu-mi vii" al lui Eminescu. Mai erau unii pe nume Entuziaştii, însă "Mondialul"   m-a cucerit definitiv cu ale lor piese pe versuri de Minulescu şi muzici semnate de Romeo Vanica. Începeam doar să îmi miroase a primele întilniri, primele iubiri etc. Însa odata cu înfiintarea clubului Zet, la care pot spune că am fost în primele rânduri încă de la înfiinţare, şi când mişcarea rock prindea forme variate prin mulţimea de trupe ce apăreau ca Iris, Marfar, FFN, Curtea Veche 43, Eden, Romanticii, Dentes, Experimental Q, Modal Q, Ethos, Progresiv Tm, Pro Musica, Post Scriptum, Harap Alb, Cromatic, etc. acestea nu făceau decât să îmbogăţescă "corola de minuni" a rockului românesc. In legatura cu partea a doua a intrebarii consider ca in alte conjuncturi cred ca miscarea rock romaneasca ar fi adus o contributie istoriei ei. De exemplu cazul lui Sorin Tudoran chitarist de exceptie care era un Hendrix roman ce lasa gurile cascate multora pina la granitza engleza. Asta se intimpla inainte de 70 cind atit ungurii, sirbii, germanii, italienii, francezii erau preocupati de alte muzici.  Urmind, in ordinea cronologica  Dan Andrei Aldea, poate cel mai complex muzician pop rock pe care l-am avut ar fi putut fi apreciat in vest de multi ce iubeau acea muzica .Asa ca ... "traiasca comunismul!" Rockul practicat de Phoenix era foarte mult dependent de folclorul nostru avind putine sanse sa fie intelesi in spatiul anglo saxon. Dar greu de spus pentru ca poate s-ar fi reorientat. Insa categoric pot afirma ca ar fi fost mari sansa ca rockul romanesc prin citiva reprezentanti ai sai sa poate pune o caramida la marea istorie a rockului ce avea sa se contureze. A nu se uita faptul ca in acea vreme Hendrix exista, Janis la fel, fuse festivalul MOnteray prin 67-68 parca, ca mai apoi Woodstock-ul care semnase inceperea unei noi ere in muzica tinara. Noi eram inca sub vremi si pedalam pe linga istorie. Marele noroc a fost "Europa Libera" si "VOcea Americii" ca mai apoi Tudoran, Aldea, Covaci care erau exemple vii a ceea ce ascultam de pe alte meleaguri. Ce a facut Cornel Chiriac pentru viitorul muzicii romanesti este incomensurabil. L-am iubit din tot sufletul. Ma duceam tot timpul la mormintul lui de la cimitirul 'Reinvierea" unde la figura 19E pote fi gasit locul de veci la acestui mare om. Cind a murit in 1975 eram inca in liceu si am venit la scoala cu doliu la mina. Am mai vazut destul de multi purtind banderola neagra. Pe vremea aceia aveam profesor de franceza pe Marcel Petrisor (inchis in perioada SLOMR su pretul Calciu Dumitreasa) si se amuza de noi cum de a murit aceiasi matusa sau unchi in aceiasi zi. Matusa sau unchiul se numea Cornel Chiriac. Dumnezeu sa-l odihneasca. Realizam cit de mult ne unea muzica in acele timpuri. Se prefigura protestul tacit dar incepea sa existe.

3. Ce anume il determina pe un tanar din acea perioada sa cante rock : mirajul vedetei, dorinta de protest sau potentialele avantaje materiale ?

Tineretul acelor timpuri era captivat de protest. Incepuse sa se simta si la noi "Power Flower" care de fapt cu buna stiintza era lasat insa cenzurat sa apara pentru ca acel faimos "Make love not war" al lui Dylan avea implicatii politice favorizante comunistilor care vedeau in acest curent "power flower" un protest al tineretului mondial impotriva razboiului dus de americani in Vietnam, sau in emanciparea negrilor corora multe drepturi le fusese stopate. Era in parte adevarat dar si lupta impotriva comunismului prindea contur. Fusese un 1956 ca mai apoi un 1968 care aratase lumii adevarata fata a "umanismului" comunist. Insa aceasta parte a miscarii era puternic cenzurata de "ingerii pazitori" comunisti. Imi aduc aminte cum erau sfisiate tricourile cu diverse mesaje, rochiile taiate, parul ciuntid de foarfecele ce erau dirijate de miinile criminale inculte ale militienilor veniti de la coada vacii in capitala. Nu pot uita. Nu pot uita la fel de bine cite colege mi-au murit datorita avorturilor ilegale la care chiar procuratura era partase pentru ca nu aproba inceperea chiurotajului pina nu aveau toate informatiile luate de la muribunda. Incepea epoca criminala. Cred ca nu ati uitat-o. Deci consider in ordine motivatiei de a cinta in primul rind protestul, mai apoi mirajul vedetei si pe urma foloasele materiale care sincer nu prea erau.

4. Care dintre muzicienii romani din acea perioada te-au impresionat in mod deosebit ?

Un pic mai sus am raspuns la aceasta intebare dar voi repeta. Moni Bordeaianu, Sorin Tudoran, Aldea, Merca, Richard Oshaniski, Mircea Florian, Nicu Vladimir, Sorin Chifiriuc, OChescu, Paunitza Ionescu, Vali Sterian, Stanculescu.

5. Nu crezi totusi ca cenzura producea si o anumita emulatie pozitiva in sensul cresterii calitatii mesajului transmis sau de cele mai multe ori a incriptarii acestuia ?

Ma bucur ca pui aceasta intrebare. Ei, bine cred ca acest popor dotat cu inteligenta si cu  o putere de regenerare rar intilnita a supravietuit nu neaparat prin bancuri cum se spune dar prin a pune la "munca" imaginatia, creatia. Nu facea pact cu "diavolul" asa ca incerca sa se strecoare onest si decent cu ajutorul simbolului. Se stia ca limba romana avea in multele ei cuvinte dublu sens. O parte din folkisti minuiau cu perfectiune aceste sensuri pentru asi putea aduce mesajuj. Mi-am dat seama in occident dupa ce am ajuns ca nu se stia cu ce se maninca acest simbolism. Eu urmaream cu indirjire 1984 filmul dupa cartea lui Orwell sau Wall al lui Floyd unde scoala simbolurile sint duse la apogeu iar americanii nu percepeau nimic. Unde libertatea cuvintului exista nu era nevoie sa te legi la cap cu simboluri pentru a exprima ceva decent asa ca la noi cultura, dorinta de a protesta nu lasa loc textelor fara mesaj. Imi aduc aminte ce revelatie am avut la Stanculescu cind am auzit Marul. Colosal. A urmat Vladimir cu texte mult mai rafinate dar si greu de prins. Deci cenzura a jucat un rol pozitiv daca vrei dar ce bine ar fi fost sa nu fie. Nu am fi pierdut timpul pretios pentru a gasi usitze de exprimare intr-o mare inchisoare.

6. Exista legenda «listei celor 400 de cuvinte » interzise in textele rock. A existat aceasta lista in realitate si daca da cam care era continutul ei ?

Nu prea stiu de aceasta lista pentru ca orice iesea din gura unui rockist era periculos.  Deci nu stiu de existenta acestei liste.

7. Cum iti explici succesul formatiilor « la obiect » : Curtea veche 43, Iris, Metropol sau Progresiv TM intr-un moment in care rock-ul romanesc parea destul de intelectualizat (vezi Experimental Q, Basorelief, Modal Q si, pe undeva, chiar Sfinx si Phoenix) ?

Este foarte adevarat ca Experimental, Modal, Ethos, Basorelief, chiar si Sfinx prin unele locuri si Phoenix aveau tendinte de intelectualizare a rockului. De fapt se incepuse acest lucru din dorinta de a arata ca cei ce practicau aceasta muzica nu erau "zurbagii" sau "inculti muzicali". De aici incepuse o "schisma" in muzica rock ce crea o linie de demarcatie falsa. Se ajunsese pina la injosiria unor trupe care nu aveau acest "intelectual" in gaselnitza lor muzicala. Se cistiga intelectual dar se pierdea din spontan. Lumea avea nevoie de mult mai multe forme de exprimare. Iti spun asta daca te gindesti oare ce legatura era intre formatia Christy, Mungo Jerry, Smokie, Bonnie M, Abba, Creedence, Tom Jones, Middle of the Road, Earth Wind and Fire, Temtations etc. Una singura si anume ritmul. Romanii sint daca stii mai bogati in ritmuri cu citeva sute fata de ritmurile sud americane. Romanilor le place sa si danseze nu numai sa mediteze. Salturile la muzica rock intelectualizata aparea dupa un mare gol pe care noi nu il avusesem si anume Presley, Chuck Berry, Little Richard, si se simtea. Romanul este spontan si ca atare muzica ritmica era cheia. NU doresc sa analizez muzica rock intelectualizata de atunci dar tindea sa se inchida sa devina ermetica. Pentru intelegerea ei era nevoie de o anume elita dar ce faceai cu restul? Mult mai multe mijloace de expresie pentru a motiva o idee era necesara. Acest lucru il incercase bine Sfinx, Mircea Florian si chiar Phoenix. Deci succesul formatiilor mai putin intelectualizate aparute in paralel cu intelectualizarea altora si bucurindu-se de succes era normal. Schisma s-a marit si mai mult intre aceste formatii care pe undeva erau acceptate de partid mult mai usor pentru ca nu "instigau" masele de tineri obligind prin muzica lor sa stea linistiti in scaunele lor, pe cind celelalte formatii apelau la instinct si la spontan. Era o eliberare de miile de frustrari. Era ca un "party" in permanent. Insa consider ca amindoua curentele trebuiau sa existe pentru a mari varietatea de exprimare. Dureros insa a fost "schisma" dintre aceste curente cu reprezentantii lor de baza.

8. Care au fost dupa tine adevaratele valori ale anilor ’80 ?

Imi este greu sa fac numiri ca mai apoi sa-i frustez pe altii pe care nu ia-si numi. Toti au avut un rol deosebit la ceea ce s-a intimplat, toti au facut sacrificii, renuntari pentru a exista si a face ceva la acel pionerat al rockului romanesc. Insa as dori sa mentionez pe Dan Andrei Aldea, Chifiriuc, Covaci, Tavitian, Mindrila, Marius Pop, Zamfir, Iordache, Celibidache, Silvia Marcovici, Dan Grigore, Anatol Vieru, Herlea si chiar Aurel Gherghel,plus inca multi altii. Dupa cum vezi am mentionat de la rock la muzica clasica si populara. INtrebarea este foarte generala si daca ar trebui vorbit si de literatura si stiinta de la romani combinata cu cea mondiala atunci am avea nevoie de mult mai multe pagini de scris. Cum ar pute fi uitat Nichita Stancescu, Sorescu etc.

9. Sa ne intoarcem la activitatea ta muzicala si sa vorbim putin despre Marfar o trupa 100% underground despre care s-a vorbit mult mai mult decat despre celelalte trupe ale momentului. Care a fost componenta acesteia si ce anume va scotea in evidenta ?

Trupa Marfar venea dupa "Ficus" un nume inspirat dupa "Cactus" formatie care mi-a placut deosebit. Formatia Marfar avea in componenta pentru inceput pe Neamtu Valeriu, Mihai Stanciu si eu. Au urmat multe schimbari ajungind la Traian Sasu pe tobe, Cristi Ionitza pe voce, Nicu Baciu pe bas si eu. Trupa incerca sa reia unele din piesele de la Curtea Veche 43 din repertoriul inernational (winter, Trapez, Rory Gallager, Ted Nugent) adaugind Ten Years After, JEff Back, Hendrix, Allman Brother, Free, etc. Muzica noastra transmitea si era esential in comunicarea cu publicul. Cred ca asta era arma principala al acestei trupe. Apoi modestia si pozitivismul in a face ceva. Am facut turnee am inregistrat la radio am cintat la Petofi Sandor multe spectacole si am fost in topul din Saptamina multe luni pe locul intii. Exista un articol incurajator  semnat de Magdin cu titlul "De ce nu si un Marfar GT = aluzie la Locomotiv Gt. Apaream pe scena cu faimoasele veste de la spatii verzi portocalii neon. Ne consideram muncitori ai scenei. S-a desfiintat dupa ce eu am fost chemat sa ader la Domino-ul lui Chifiriuc.

10. Au existat momente « sensibile » in raporturile cu autoritatile inca din perioada Marfar sau acestea au aparut ceva mai tarziu dupa ce ai trecut la Iris ?

Da momente "sensibile' au existat in raporturile cu autoritatile. Parul, hainele, "muzica zgomotoasa" ce ne arunca in rindul celor fara nici un "capatii". Dar nu erau insa atit de dure cum aveau sa apara in anii ce urmau.

11. Cum s-a facut trecerea ta de la Marfar la Iris si care era situatia trupei Iris la venirea ta ?

Trecerea s-a facut avind un intermediar in acea perioada si anume Sorin Chifiriuc ce ma invitase sa refacem Dominoul in care mai erau Marti Popescu, Radu Raducanu (amindoi morti - Dumnezeu sa ii odihneasca in pace), Bogdan Stanescu si Chifiriuc. Totul a plecat de la renuntarea lui Radu, in favorea lui Pechea, la formatia Domino, care vroia sa il ia pe tobe pentru un eventual turneu in Anglia. Dup multe incercari de tobosari etc., am insistat sa il pot aduce pe Traian, cu care mai lucrase in Curtea Veche si era fostul meu coleg de la Marfar. Conservatorist, creativ si foarte disciplinat Sasu nu a mai "reprezentat" interes pentru Chifiriuc poate datorita uzatelor relatii. A urmat un telefon de la formtia Iris si sincer eram in mari dubii in a ma duce. Simteam ca se rupe ceva din ceea ce construisem. Era trupa rivala Marfarului si chiar a Ficus-ului cu care trebuia sa aparem la sala Polivalenta datorita lui Relu Gherghel dar am plecat in armata. Pierdusem o sansa. Omul care m-a influentat cel mai mult sa accept propunerea a fost Amedeo Bolohoi. Lucram amindoi in acelasi centru de calcul si eram un fan al lui, ulterior chiar am cintat impreuna. A insistat zi si noapte sa nu pierd aceasta oportunitate si ... nu am pierdut-o. Cind am ajuns acolo era Clement pe chitara ce inlocuise pe Nutzu Olteanu ce plecase la Rosu si Negru dar nu mai dorea sa ramina in trupa. Era de vreo luna si nu se intelegeau. Era extrem de greu sa vii dupa Chifiriuc, Nutzu care cunoscusera consacrarea si lumea ii stiau intr-un fel. Aici numai ramasese decit Nelu Dumitrescu bateristul trupei mama. La bas era Anton Hasias iar pe voce Cristi Minculescu amindoi veniti din trupa lui Gabi Nacu Harap Alb. A inceput diabolic totul. Am scos piese noi pentru vocea lui Cristi in special AC/DC, apoi am reluat citeva piese de succes ale trupei ca "Lumina", "Corabia cu Pinze" si cam atit. In rest am inceput munca de compozitii noi. Tot atunci am facut piesa "Valuri", "Calatorul", Pamintu-l il cuprind". Spectacolul de debut a fost la Teatraul de vara 23 August unde am repurtat un mare succes. Lumea uitase de cei ce au fost si ne asimilase pina la iubire. Am desfiintat atunci mitul Metropol si iata-ne deveninin usor, usor acel Rolling Stones al Romaniei. (cred ca nu exagerez).

12. Cand l-ai cunoscut pe Cristi Minculescu si ati decis sa cantati impreuna ?

Pe Cristi l-am cunoscut atunci cind am fost introdus la trupa Iris imediat dupa plecarea mea de la Domino. Nu stiam de el, nu-l vazusem niciodata in viata mea.

13. Cum iti explici ascensiunea rapida a trupei Iris si acele concerte delirante in care cluburile erau intotdeauna arhipline ?

In primul rind oglinda formatiei care era Cristi si dadea pentru prima oara un sens solistului vocal in Romania dupa Bordeaianu, Fugaru, Cotabitza, Madolciu. Charisma lui era fantastica. Puterea de hipnotizare in masa daca vrei era ca a unui mare magician. Cam toate trupele de pe atunci nu aveau solist vocal independent. Toti foloseau si un alt instrument. Felul de a se da pierdut pe sine insusi pe scena, vocea extrem de buna ce aducea a strigat de eliberare,  ca mai apoi piesele ritmate nu puteau sa nu aduca acel aer nou pe care publicul ii ducea  lipsa cam de multisor. Eliberare, gindeam dansind si munceam cintind.

14. A fost acel concert la sala Polivalenta, filmat pentru TVR de Aurel Gherghel, din care Mihai Tatulici a extras niste secvente pentru emisiunea sa de educare comunista a tineretului. Care au fost urmarile acestei emisiuni ?

Off, Doamne!  Mi-ai adus aminte de acea mare piatra de incercare. In primul rind avea sa se rastoarne in mintea mea acele valori muzicale dar ca (virgula) carcter. Dida Dragan si Florin Ochescu venisera in trupa si incercau sa foloseasca succesul trupei, naivitatea in materie de business al trupei in folosul lor. In paralel cu acest lucru Petre Magdin fost sot al Didei dorea razbunare si iata ca prilejul se ivise. Atunci la emisiunea lui Mihai Tatulici (straniu personaj) am fost prezentati ca fiind extrem de negativi in educatia tineretului prezentind aspecte de la spectacolul cu pricina. Incercarea de a ne distruge insa nu a fost cumparata de public care erau satui de nemerniciile puterii. Aceasta emisiune a avut un efect invers. Era pentru prima oara in tara in care aparea o trupa cu un solist ce avea stativul de microfon ridicat, cu parul nestrins la spate cu un basist ce avea parul trecut de umeri, in maieuri etc. Fara a sti tv-ul ne-a facut o reclama extraordinara in pofida intentiei ei de a ne distruge. Am avut insa de suferit. Nu am mai avut posibilitatea de a cinta multe luni in salile UTC-ului ce avea in subordine si salile de sport. A fost greu. Cu ajutorul lui Paul Nanca, Heghedus, Hideguti de pe la BTT UTC am reusit intr-un tirziu sa putem cistiga lupta. Am ceurt audienta la un anume Bontas (ironie a soartei, fusese basist in facultate dar ...uitase era acum mare si tare in partid) sef de cabinet al lui Nicu Ceausescu. Am asteptat ore in sir pentru audienta. Am fost tratati cu aroganta ca niste nimicuri. Am reusit sa-l scot din birou cind l-am intrebat intr-un tirziu enervat de fixurile ce le avea " Cite partide sint in tara". Saptamina, BtT UTC ne daduse avizul favorabil iar el nu. Nu avea raspunsuri. Consider ca si altii si-au bagat coada pe atunci. Paunitza Ionescu a contribuit enorm la reabilitate Iris-ului si doresc sa o amintesc aici cu consideratiile de rigoare. Ulterior i-am intilnit pe Tatulici si pe Magdin si i-am mustruluit. Daca pentru Magdin mai aveam consideratie pentru Tatulici nu cred ca poate exista un asemenea Homuncul lipsit de caracter. Istoria a dovedit-o ce a facut si dupa caderea lui Pingelica si inca mai face. Tupeul este mare.

15. Ce alte personaje notorii care ti-au pus « talpi » in activitate ?

As putea aminti pe multi dar nu le mai stiu numele. In orice caz unul dintre ei este Misu Cernea de la Sfinx aici avindu-l martor pe Dan Andrei Aldea si scrisorile trimise de el. Au urmat figuri sterse de la partid si securitate pe care nu le mai retin. Insa erau mereu noi indivizi purtatori de deverse moduri de apropiere insa avind acelasi narav - distrugerea.

16. Cum a aparut conflictul dintre tine si Dida Dragan atunci cand Iris a plecat in turneu cu aceasta in URSS ?

Vezi tu ce rau este sa te aibe omul prieten pentru ca iti impartaseste cite ceva din viata lui ca mai apoi sa doresti sa o faci si publica. Iar ma rascolesc acele amintiri negre de pe atunci. Cu Dida lucrurile incepusera intr-o nota foarte optimista, Irisul neintelegind mecanismul pervers al acestei "doamne" cu al ei "peste". Toata lumea stia acest lucru insa nu noi. Cei mai batrini ii cunosteau pe amindoi ca oameni de interes. Faptul ca Dida avea pasaport consular si ca avea ca bun "amic" pe un anume general de la pasapoarte numit "Ghenoiu" numai surprindea pe nimeni.  Atit pe ea cit si pe barbatul ei de pe atunci Ochescu ce il urma pe Magdin, au fost lipsiti de caracter. In acea perioada de timp eu obtinusem aprobarea de plecare turistica in RDG de unde doream sa pleca mai departe in vest. Renuntasem de curind la serviciul meu de computer operator programator pe computere luindu-mi atestatul de liber profesionist. Le-am impartasit din gindurile mele celor doi (O, ce mare eroare) si am plecat in RDG spunindu-le ca daca in cel mult patru zile nu am revenit in tara inseamna ca am trecut in vest. "Amicii" mei mai sus amintiti s-au dus a doua zi la ARIA si la Pasapoarte si m-au scos de pe lista de avion. Am revenit in tara Joi exact la patru zile asa cum promisesem. Era tirziu. Am ramas fara trupa, fara servici avind o garsoniera de platit. Ii pierdeam pe ei dar o cistigasem pe viitoarea mea sotie cu care sint si acum casatori si ii datorez totul faptului ca mai exist. Am vindut ceva haine prin intermediul lui Muscaliu ca sa poata sa-mi aduca cite ceva de vindut de acolo. Nici Anton Hasias care era in mare tandem cu acestia doi intrusi, apoi Cristi si Muscaliu nu puteau face nimic pentru ca puteau fi inlocuiti imediat. Singurul care ar fi putut face ceva pentru mine era fostul meu tobosar Vali Neamtzu pe care il adusesem in Iris dupa plecarea altui mare tradator Nelu Dumitrescu la formatia Iris loc unde Nutu Olteanu fost component Iris nu era strain de aceasta venire. Asa deci am ramas pe afara. Scrisorile lui Muscaliu si Cristi erau scrise cu o intemitenta mare unde disperarea si dispretul la care erau supusi de mai marii artisti Dida si Ochescu nu avea limite. Au fost trisati la bani, la spectacol in sine unde Dida trebuia sa triumfe iar Cristi era folosit de decor mobil. Stiam ca le lipsesc pentru ca nu stiau sa se bata cu cei doi. Se stia si de relatia Didei cu impresarul rus care o dorea suspicios de mult numai pe ea in turnee. Dida si OChsescu se prindeau ca niste capuse de formatii aflate in voga si cu dorinte financiare dar nu cu experiente in business asa ca ... erau victime usoare. Bunul Dumnezeu le vede pe toate si razboiul dintre Dida si Ochescu a pornit. Eram acuzat de gelosul barbat al Dide ca as fi avut relatii cu "doamna" artista si ca s-ar puea ca baietelul avut de cei doi sa aiba alt ADN decit al celui ce il declarase in gradina lui. Niste nimicuri. Le era frica pentru ca asa procedasera ei in alte imprejurari si "hotului ii este frica de hoti". Imi este sila si doresc sa ma opresc aici cu acest subiect.

17. Atunci ai reusit ca in numai 3 saptamani sa pui la punct un alt Iris la care apoi a aderat si Cristi. Consideri ca « Hasu » si « Galagie » prin optiunea lor pentru Monolit ti-au inselat asteptarile ?

Da, am reusit asta gratie a trei oameni de aur cu un caracter si o seriozitate demna de invidiat. Ei se numesc Marian, Gelu, si Niky. Cristi reintors a fost de acord sa refacem Irisul spunind nu avansurilor financiare ale celor doi "nababi". Optiunile celor doi si anume Anton si Galagie nu m-a surprins cu nimic. Valorile lor erau diferite fata de ale mele si ale lui Cristi. Ulterior in timp Anton a regretat ce a facut si ca dovada nu a fost faptul ca am facut Ingongito cu el ci faptul ca se afla in Luxemburg din 1989 inainte de "inbalmaseala". Deci atunci nu ma surprindeau. Erau orientati dupa bani. Galagie cel putin era in acea perioda de timp si membru de partid asa ca iti inchipui ce optiunea putea face.

18. Cam care era repertoriul trupei Iris inainte si dupa reintoarcerea lui Nutu Olteanu si Nelu Dumitrescu de la Rosu si Negru ? Care dintre piese erau compozitiile tale ?

Repertoriul inainte de intoarcerea "fiilor risipitori" Nutzu, Marty, Nelu era complet diferit de ceea ce lasasera. Se cinta Zeppelin, Aerosmith, ACDC, iar piesele proprii nu mai erau nici una din cele lasate mostenire de Lachintzeanu sau Chifiriuc. Dupa venirea lor am reluat "Corabia cu Pinze" pe care am rearanjat-o. O piesa foarte buna dar nu il favoriza pe Cristi. Pentru vocea lui era ceva sters fara personalitate. Vocea lui Nutzu sau Chifiriuc era potrivita pentru acea piesa. Atunci am reusit sa imprim in studio "Pamintu-l il Cuprind", Calatorul, Lumini si Umbre,Sperantza, Rock'n Roll (piesa reluata in Voltaj) si Cine ma striga in Noapte piesa ce nu a fost data niciodata pe post datorita textului depresiv zicese. Partidul era vigilent. Piesele romanesti erau in totalitate compozitiile mele. Din repertoriul strain incepusem sa descoperim White Snake si ca atare aparuse la orizont o trupa ce putea inlocui ACDC.

19. Cum apreciezi acum activitatea cenaclului Flacara ? Crezi ca Paunescu s-a folosit de succesul vostru si al altor trupe pentru a-si impune propria megalomanie ? Era acesta un dizident asa cum s-a autodefinit ceva mai tarziu ?

Nu se poate pune problema disidentei lui Paunescu ca fiind reala. El facea parte din marele angrenaj al partidului si al securitatii care trebuia sa serveasca poporului noul "rege" in persoana lui Nicu Ceasescu. Acest Nicusor era plin de nebunii si se stia de dicutiile in contradictoriu cu parintii lui. Se miza enorm pe aceste neintelegeri in familie. Adica dusmanul dusmaului meu este prietenul meu. Eroare. Mare eroare. Paunescu dupa multe plecaciuni pe la "Ierusalim" vezi Primaverii, a reusit sa preia tineretul in miinile lui decit sa fie dat ca pe o marfa securitatii. Aici ar parea ca a facut un lucru bun dar in bataie lunga acest nou lider nedeclarat al tineretului aducea servicii comunismului de tip dimbovitzean. Devenea o ciuma. Exact ceea ce a si devenit. A folosti nume mari care erau aparent libere sa vorbeasca ca Nichita Stanescu, Ioan Alexandru, Sorescu, Nicolea Florei, Margareta Muresean, Ileana Sararoiu, Zamfir, Sfinx, Phoenix, Votaj, Iris, Incgnito, Promusica, Pittis, Alifantis, Sterian, Stanculescu, Bodolan, Etc. Lumea ii vedea, se minuna si atunci aparea acelasi impact ca al lui Ceausescu cu poporul roman cind americanii prin Carte il numeau geniu politic. Manipularea era usoara dar singura lor problema erau divergentele dintre securitatea lui Nicu Ceasescu care era mult mai flexibila dar cameleonica avind oameni inteligenti ce puteau sa creeze o mascare perfecta a adevaratului dusman si cea a lui Nicolae Ceausescu care era obtuza, neinteligenta, neflexibila avind insa avantajul si asta zic din punctul civililor de vedere ca ii puteai depista avind astfel dusmanul in fata. Actualul Cenaclu Flacara sau Totus nu face decit sa profite de conjuncturi favorabile ca cei cinci zeci de ani de comunism au fost binefacatori unei societati reduse mintal care nu isi dadea cu stingul in dreptul iar toti sint culpabili la dezastrul tarii. Valorile neamului parca numai de el descoperite se doreste a fi nasite la nastere de acest Paunescu. NU i se poate nega talentul scriitoricesc, abilitatea, smecheria la care statura impozanta ii dadea credit. A fost o mare eroare. A fost o compresa la un picior de lemn. Intr-o insula plina de fecale umane Paunescu iesea in evidenta pozind in eliberator. Era o minciuna sfruntata. Pina si partidul il considera periculos pentru ca ambitiile personale erau deslusite de mai marii banditi ai timpului drept pentru care l=au 'lucrat" la Ploiesti cind nevinovat a cazut. Insa era de asteptat. Securitatea ma intreba vrute si nevrute despre el mai cu seama ca stia ca avusesem conflict. Le-am spus baietilor din trupa sa-si vada de treaba si sa nu se arunce in nu stiu ce discutii inutile cu 'ingerii pazitori" ai partidului.

20. Vorbeste-mi putin despre perioadele de suspendare ale trupei Iris.

Am mai vorbit un pic mai sus. Ele au inceput de cind Chifiriuc a scuipat la Sala Palatului, au urmat in urma "incitarii" tineretului prin muzica si prezenta. Nu am fot acceptati in tv, radio, ziarele taceau, salile de sport ale UTC erau inchise pentru noi. Am luptat mult pentru reabilitate. Eram profesionisti si existenta era afectata. De fapt asta si doreau cei ai puterii. Asa deci Paunitza Ionescu, Paul Nanca, Gherghel, Magdin in cele din urma, Hideguti si Heghedus au contribuit imens la ridicarea interzicerilor trupei Iris. Am fost in audienta la un oportunist pe nume Bontas ce era seful de cabinet al lui Nicu Ceausescu. Paradoxal fusese basist in facultate dar se pare ca uitase. Cu camasa deschisa la git si cu scobitoarea in gura ne-a lasat sa intram sa vada ce vor nenorocitii de IRis-isti. Era "setat" pe nu si pe distrugerea formatiei. Atunci In prezenta lui Mircea Muscaliu impresarul de atunci al formatiei l-am intrebat de numarul partidelor din Romania. Saptamina ne daduse avizul, BTT UTC la fel, chiar televiziunea acceptase inregistrari atunci? Cred ca altcineva dorea sa fim jos poate chair distrusi. In cele din urma am reusit dar pretul a fost imens. Nici Nutu nici Nelu nici Marti nu stiau de aceste lupte. Veneau la de-agata si in cele din urma s-a vazut acest lucru.

21. Dupa ce ti-ai depus actele de emigrare ai avut probleme cu autoritatile si daca da de ce natura au fost ele ?

Da, am avut multe probleme. De  fapt problemele mele porneau din 1978 cind scrisesem o scrisoare impotriva lui Ceausescu si eram urmarit de colaborare cu Goma etc. A urmat ziua de 6 Noiembrie 1992 pe cind eram cu Iris-ul la Cenaclul Flacara si Ceausescu aprobase legea draconica de plata in studii a celor ce vroiau sa plece definitiv, cind mi-am introdus actele de plecare definitiva impreuna cu sotia mea. Eram mindru de fapta mea mai cu seama ca nu ma lasasem tentat de banii paunescieni asa cum amicii din trupa au dovedit-o ulterior. Avusesem si un conflict cu Paunescu pe tema sotiei mele pentru care am impus plecarea ei fortata de plecarea mea. Asa s-a intimplat ca toti membrii cenaclisti si-au trimis sotiile acasa in schimb eu am ramas cu sotia mea in cenaclu fiind platit la jumatate, injurat si amenintat de bardul sensibil poet si politrucii sai. De mentionat ca un roman ungur ca Arpad Domocos si un moldovean (avocat) Gil Ionitza plus Cristi au fost cei care au apreciat gestul meu. Restul formatiei in special "fii risipitori" s-au declarat complet impotriva. La urma urmei la ce ma puteam astepta la Ion Olteanu al carui tata (sa fie iertat) erea colonel de securitate? A urmat perioda Voltaj cind amicul meu Catalin Morariu un fan al trupei era contactat sistematic de securitate cerind informatii despre mine. Acest copil, elev la liceu a avut curajul sa confrunte un sistem. Mi-a spus totul a dat telefon la sugestia mea si a cerut intrevedere cu securistul santajist. M-am dus eu, Catalin si Minculescu la spitalul Coltea. Catalin era in fata si s-a intilnit cu "ingerul pazitoar" apoi am aparut si eu avind satisfactia de a vede un securist umilit. Am mers la Militia Capitalei unde fauna securista intra in actiune. Doream sa vorbesc cu mai marele lor. Scrisoarea  pe care Catalin o gasise o rupsesem. Era scrisa de un agramat si se vroia un mod de racoloare la miscarea anticomunista finantata si condusa de Goma si Virgil Tanase. Niste idioti. Eram acuzat de subminare nationala fiind complice cu sus numitzii. Nu m-au batut in schimb l-au batut pe Catalin intr-un mod bezmetic. Imi spusese. Se prefigurau acei tineri fara frica pentru caree sistemul ceausist nu avea antidot intrucit stiau sa mora senin dace situatia o cerea. Pe nemernici ii interesau Paunescu de fapt. Vroiau sa-i pregateasca lovitura finala. Stiam asta si imi era sila. Faceau exact cum facusera si cu Ana Pauker. Se foloseau si apoi omorau. Niste ciini. Am avut un mare avantaj faptul ca am avut buletinul lasat in mina de cei de la pasapoarte. Nu era ideia lor ci a americanilor carora le era frica pentru a obtine viza pentru alta tara. Asa  se intimplase cu RDG-ul cind in 1985 au plecat din tara cu aprobarea lui PIngelica multe familii iar RDG=isti fiind partasi in a arunca o lumina  proasta asupara americii care nu onora pasapoartele in schimb Ceausescu le rezolva. Deci avind buletinul in mina am putut sa pot lucra in tv, radio etc. Apoi invatasem ceva de la bardul Paunescu ca se paote orice dar sa nu te legi de geniul carpatilor Pingelica. Asta am si facut ca strategie ceea ce m-ia mai dat o sansa plecarii mele ce era pura emigrare neavind rude.

22. Ce anume a produs ruptura din vara anului 1983 care a adus-o la Iris pe Sanda Lacatusu iar pe tine te-a determinat sa infiintezi formatia Voltaj ?

Problema cu Sanda Lacatusu a aparut intr-un moment inc care eu eram in Voltaj cu Cristi si Irisul cinta cu aceasta fata. A urmat conspiratia lui Paunescu cu Ochescu, Nutzu pentru a-l lua pe Cristi. Au reusit. Dar oare cite nu reuseau ei daca vroiau! Eu creasem cu Cristi Voltajul in anul 1983. Vroiam sa plecam. Atmosfera era forte tensionata. Cei trei erau orintati mai mult pe alte evenimente. Ma intriga cum ignorau ce se petrece in jurul lor. Cum incerca sa ma ignore cind vorbeam de regim etc. Nu mai aveam ce sa caut. Pe Cristi l-am intrebat si a fot de acord. Am plecat si am inceput alte experiente. Paunescu a facut un amplu interviu cu noi toti pe rind pentru a-si motiva neimplicarea in destramarea formatiei Iris. Cei ramasi fusesera impotriva casatoriei mele inercau sa ma detroneze dupa ce ii primisem. Nu aveau nici un fel de coloana vertebrala. Se stie.  Motiv pentru care Tudan si Chifiriuc nu au mai vrut sa ii aibe in trupa.

23. Exista inregistrari radio cu Iris la care ai participat si tu ? De ce nu ai aparut deloc pe discurile Iris ?

Piesele Valuri, Calatorul, Pamintu-l cuprind, Fug cu timpul, Cine ma striga in Noapte, Sperantza, Zorile, In calea norilor, Albina sint trase cu mine si imi apartin. Nu am reusit sa apar decit fugitiv pe niste discuri ale Didei Dragan unde am tras chitarile si am ajutat la orchestratii, apoi pe niste discuri ale lui Alexandru Andries. Acest lucru era relatat cu intentia mea de a pleca definitiv avind in acest scop actele de plecare definitiva.

24. Cum apreciezi « momentul » Voltaj ? Protestul social era mai evident decat inainte ?

Voltaj a fot ceva de inima. Eram eliberat de numele de IRis. Ma consideram de multe ori epigon si doream sa fac ceva propriu. Reusisem si eram fericit. Momentul aparitiei ma gasea destul de agresiv si dornic sa spun cite ceva. Asa a aparut Nori de Hirtie, Lumina, Rock'n roll, etc.

25. Cum de-ai reusit ca intr-un timp atat de scurt, de vreo doua - trei luni, sa impui aceasta trupa si sa castigi pe moment  « meciul » cu Iris desi aveai un repertoriu total schimbat ?

Reusisem sa impun numele de Voltaj pentru ca uitasem totul si reluasem de la inceput munca. Fara mindrii, infatuari am participat la "n" festivaluri unde am luat tot ce se putea lua. Am inregistrat imediat si ... la atac. Cristi facea o "cupla' perfecta cu mine si ne intuiam perfect. Deci "monstroasa coalitie" exista asa ca nu cred a putea rezista cineva pe atunci. Transmiteam, eram sufletisti, nu ipocriti sofisticati.

26. Existau mesaje incriptate sau subversive in piesele voastre ?

Existau. In Nori de Hirtie apoi in Lumina. Libertatea era cheia multor texte. LA fel si in CIne Ma striga in Noapte unde singuratatea devine obsedanta.

27. Cum au primit comunistii noua ta provocare ?

Comunistii au primit confuz formatia Voltaj. Erau in priza cu Paunescu si Iris dar in scurt timp au reluat presiunile si au mai angajat "ginitori" pe la concerte. Ne prelucrau de sute de ori inainte sau dupa. Plictisitori si ridicoli.

28. Vorbeste-mi putin despre trupele si muzicienii care activau la T4. Acum dupa atatia ani cam care crezi ca era valoarea lor reala ?

Imi aduc aminte de Domino, de Columna, parca si de Rosu si Negru etc. Au fost prezenti si profesionisti si amatori. Atmosfera de lucru prieteneasca.

29. Incognito a insemnat o noua provocare sau o gaselnita de moment ?

Categoric ca da. Era altceva se marea competitia si ca atare la treaba. Pe bas era Anton Hasias, pe voce Dan BIttman avindu-l pe Liviu Pop baterist si mai apoi Nicky Dinescu cel ce salvase de la inec multe trupe. Am compus am avut spectacole am fost luati in colimator de bardul de Barca si ... in cele din urma am redat un nou solist vocal pe market. Anume Dan Bittman ce l-am adus ulterior lui Incognito la Iris. Piesele Zorie, In calea Norilor, Albina, sint inregistrate cu el.

30. Ce anume a determinat colaborarea ta cu Compania de Sunet a lui Vali Sterian ? Ai schimbat ceva in piesele acestuia ?

Fusesem inlocuit miseleste de cei pe care cindva ii ajutasem din formatia Iris. Eram inlocuit de bunii mei "pretini" Nutzu, Bittman, si Nelu cu Bogdan Stanescu de altfel un baiat foarte bun. Modalitatea lor in felul cum au procedat cu inlocuirea mea nu face decit sa ii explice. Lasitate, minciuna, oportunism si mai apoi smecherie. Timpul a dovedit-o ulterior cu fiecare dintre ei. Asa ca plecind de la repetitie unde probasem un effect de ghitara am constatat surprins ca Nutu si Bittman veneau cu Bogdan purtind in miini in mod servil amplificatorul celui amintit. Am inteles. Rideau, jenanti ca i-am prins nu ca vreo problema de constiinta aparuse. Oare cum sa stea cu mine un viitor emigrant care nu putea sa le mai asigura faima. Nutu provenea dintr-o familie unde tatal lui ere colonel de securitate, Bittman avea pe mama lui care lucre in radio, facea facultatea la seral pe care nu o frecventa nicidecum armata nu o servise asa ca ma intreb si acum ce cautam in acea lume? Doresc sa amintesc ca relatiile mele cu parintii lui Bittman au fost extraordinare si pline de afectiune. Ne-am scris in continuare curios ca Dan in urma unor servicii cerute a uitat de cei sapte ani de acas nestiind sa multumeasca. El cel putin nici nu exista in viata mea. Era Ianuarie, frig, lipsa de alimente, apa, gaze deci "raiul "comunist isi arata "binefacerile". Stateam prost financiar. Sotia nu lucra pentru ca nu o angaj nimeni, aveam de platit o garsoniera etc, si niste parinti bolnavi. Dumnezeu m-a auzit si mi l-a scos in cale pe Vali Sterian. Am colaborat cu el foarte bine si am reusit sa reorchesrez piese, sa fac altele noi chiar o compozitie "Focuri Vii" etc. Una dintr piesele reorchesrate a fost "Doamne", etc.

31. Conflictul dintre voi a fost unul de orgolii sau unul muzical ?

Nu pot considera conflictul cu Vali ca unul de orgolii sau muzical. Insa Vali se degradase in ultimul timp. Presiunea familiala si in plus propriile lui complexe il dominau si lua decizii neasteptate. Apoi minciuna, necontrolul, au facut ca eu sa decid plecarea de acolo din trupa lui. Ca fapt amintesc timpul cind cinta la Hotel Nord iar noi cei din trupa asteptam contracte nestiind ca el cinta la hotelul amintit. Conflictul aparea in gasirea unui turneu. Apoi la Teatrul Mic, baut fiind, a facut afirmatia necontrolata ca Europa Libera ne va da pasapoarte. Am crezut ca inghet. Puteam fi usor acuzat de securitate in al manipula pe Vali. Nu imi doream asa ceava. Apoi am facut alte piese pentru el dar nu a vrut sa vina in studio la tv. Am inregistrat singur cu ajutorul lui Doru Ms si al lui Jerry Schwartz. Era mai bine sa intrerup. Mi-a parut rau ca trupa s-a spart la un interval pentru ca Doru MS a venit cu mine sa facem Voltajul si mi-am mai atras un dusman ca putini tot aveam.
32. Te consideri un om dificil ?

Repet sint inamicul minciunii, oportunistilor, lingailor, perversilor, alcolicilor, violentilor. Cine se regaseste in aceste tipuri sa nu fie surprinsi ca ne vom intelege greu. Am fost dur la repetitii unde nu admiteam bautura. Am fost ciine in pregatirea spectacolelor insa multi nu intelegeau. Apoi dialogurile cit de cit intelectuale cu micile filozofii ale vietii nu le puteai impartasi cu Nelu Dumitrescu care citise o singura carte si anume Coltz Alb, apoi cu Nutu absolvent de scoala profesionala. Cristi si Bittman mai spargeau pojghita creieului mic in cap si mai mic. La urma urmei totul se reducea la bunul simt care la multi era lipsit cu desavirsire. Aveam o personalitate foarte distincta ceea ce ma facea nu prea sociabil cu acefalii.

33. Incearca sa faci un scurt portret artistic si caracterologic al muzicienilor cu care ai colaborat chiar daca asta se va intinde pe mai multe pagini.

Din punct de vedere profesional mai toti cu care am lucra au fost OK. O nota aparte insa pentru Chifiriuc, Ochescu, Nutzu, Nelu, Marti, Jery Schwartz. Baieti de caracter au fost Dan Cimpoeru, Nicky Dinescu, Istudor, in general oameni cu o situatie financiara precara. In rest as dori sa nu fac alte comentarii. Pur si simplu de unii dintre ei imi este sila sa ma gindesc. Asa ca refuz sa mai fac comentarii despre fosti asa zisi "colegi".

34. Cum s-a produs plecarea ta din tara ? Ai simtit o usurare cand ai pasit pe pamantul “lumii noi” ?

Dupa 6 ani de asteptare de anxietate, de terfelire de personalitate, de animal, de minciuna, de saracie, pervesitate, abandonuri etc. cum crezi ca as fi putut vedea plecare din tara. Eu tara mi-am iubit- o si mi- iubesc inca. Iubesc toti oamenii de bine si de spirit. Nu am incetat niciodata activitatea mea pentru binele romaniei. Participind la simpozioane unde am putut vorbi cu preotul Calciu Dumitreasa sau altii. Am facut note de protest cind a fost blamat poporul roman (cazul nominalizarii ca Anticrist intr-un roman american a unui individ nascut in Romania Cluj pe nume Nicolae Carpatinu. Am scris revistelor din tara inclusiv lui Vadim dar au tacut.) si inca multe exemple. Nu mai am cetatenia romana dar ma consider inca roman de bine. Stiu valorile neamului le respect si ma consider fericit ca Dumnezeu m-a ferit sa jefuiesc tara asa cum o fac si au facut-o multi patriotarzi de nimic. As dori sa amintesc ca tatal meu a fost artist dansator laureat al multor premii internationale. Nu a fost membru de partid dar a vazut lumea si a dus spiritul poporului roman cu demnitate oriunde. Bunicul meu a fost invalid din 1917 si a ramas schiop si surd. A crescut 8 copii. A avut o pensie uriasa de 15 lei pe luna. Rusine. Eu am rupt lantul suferintei si iata-ma liber dar cu o durere in suflet pentru tara maea. Bunul Dumnezeu stie asta si de aceia nu are rost sa mai discut pe tema aceasta. Nu doresc sa devin ridicol.
Am simtit intr-adevar o usurare dar nu in Amerca ci mult mai devreme. Am fost condus la gara de bunii mei prieteni, altii au refuzat din diverse considerente, altii au stat pe alt peron pentru ca eram nu in bune relatii dar au dorit sa fie prezenti. Le multumesc tuturor  Plecind cu trenul pentru ca nu aveam bani am avut acest filing de usurare in Belgrad dupa ce fusesem asasinat si amenintat la Stamora Moravitza de o bestie securista. Apoi cind am trecut de Trieste dimineatza m-am sculat si vedeam Italia intr-un tren ramas gol. Stiam ca nici cu militia nu ma mai duce inapoi. Eram Liber. Insa a judeca cu capul tau dupa ce altii judecau pentru tine imi arata un viitor plin de sinusoide. Dar am invins.

35. Ai incercat sa-ti creezi o cariera muzicala in America. Daca da in ce a constat aceasta iar daca nu de ce ?

La inceput nici nu ma gindeam. Trebuia sa muncesc, sa invat o limba, sa pot sa-mi construiesc o familie si o cariere. Nu era usor insa aveam acel impuls dat de vointa nu de ambitie. Asa se face ca am terminat doua colegiuri. Unul in Computere si altul in Business Adminisration unde am obtinut o licenta (un degree). Am fost foarte fericit. Am reusit sa imprim in prorpiul meu mic studio niste piese instrumentale pe care le-am trimis lui Pittis si pe la alti citiva prieteni. In timp am reusit sa-mi construiesc propriul meu studio cu multe ranuntari si sacrificii in special al sotiei mele care a continuat sa-mi fie un bun prieten (Dumnezeu sa o aibe in paza). O cariere muzicala in america este riscanta. Est greu sa gasesti o trupa profesionista. Amatorii sint dependenti de droguri si alcool. Holywoodul nu acccepta decit pe cei cu conectii. Nici barem meseria de sound engineering nu am incercat-o mergind la o scoala de profil. Erai mort dupa aceia. Nu aveai conectii, studiourile sint business-uri de familie asa ca... Genu Vasiliu fost sunetist la Rosu si Negru devenit aici in america inginer de sunet mi-a spus sa-mi iar gindul de la asa ceva. Trebuie sa fi foarte pragmatic si sa nu visezi cel putin pentru o perioada. Asa am facut ceea ce se cauta pe market anume manageri, contabilitate, computere. Am lucrat si invatat ani cite 15 ore pe zi. Cam mult, cam putin? Nu stiu, tu ce crezi. A fost greu sa pot imparti scoala cu dragostea dintii. Ea era la locul ei daor astepta un semn. Incerc in paralel o cariera personala muzicala unde voi fi producer, compozitor, interpret pe toate instrumentele etc. Deci a mai ramas un pic si pe cai...

36. Cum se « vede » rock-ul romanesc de la distanta. Te-ai simtit frustat de succesul ulterior pe care l-au avut sau il au in prezent Iris si Voltaj ?

Eu am devenit destul de tolerant si am un principiu ce este drept american ca atunci cind arati cu degetul catre cineva nu uita ca alte trei sint orientate catre tine. Asa ca ... dar rockul romanesc a avut o perioada de sclipire dupa revolutie. Am primit asta ca o confirmare o videocaseta cu o inregistrare de la Palatul Pionierilor unde am putut vedea pe barzii muzicii de acolo. Adic pe Cristi,Ochescu, Bittman, Liviu Tunsoiu, Etc. Nu incercam sa fac comparatii cu ceea ce era aici. NU ar fi fost drept. Parea ca se va ridica ceva insa venirea Phoenixului in tara a fost ca o pata neagra. Sint foarte revoltat pe modul cum au venit si au tratat un public la care Smokie, Boomtown Rats, Lokomotiv Gt, Omega, PRocol Harum, Ipooh, Missisipi Delta Blues, Oscar Peterson, Yehudi Menuhin, si multi altii au aratat respect, consideratie si profesionalism. Phoenix aveau impresia ca dupa plecarea lor murise tot. Se inselau dar romanul cind a auzit Hora in Carutza cu niste lumini de imprumut de la Rosu si Negru la fel ca si Pa-ul cu o scena improvizata si cu actorii ei etalindu-si hainele occidentale nu faceau decit sa atraga daca vrei mila. Considera romanii ca pe niste papuasi. Respect cel putin pentru Aldea care oricum este facut din alt aluat pentru a ne scuti de asmenea "prietenii" muzicle. Asa ca se vede si acum cin Covaci si al sau Talisman cersesc audienta. Rusionos. Ma asteptam la un spectacol maretz o onoare de a cinta in tara unde s-au nascut. O scena profesionista o lumina de ultimul racnet nu o perdea in spatele lui Tandarica si aia jegoasa. Rusinos si ar fi trebuit sa fie tratati ca niste ambulanti. Cu costum de piele si "Sirba in Carutza" nici comunistii nu o faceau. Sa nu fi invatat nimic de pe acolo? Sa ne ridiculizeze? Toti cei ce au murit in Decembrie 89 ii scuipa. Poate ca sint prea dur dar asta simt eu fata de copii care mi-au fost dragi si nu au avut un Moni Bordeianu sa-i salveze. In esenta rockul romanesc este pe cale de disparitie cel putin pentru americani nu exista. Raspunslu dur pe care Metalica l-a dat presei romane cu ocazia concertului avut in Romania este edificator. La intrebarea ce parere au despre heavy metal - ul romanesc raspunsul a fost prompt "Aveti asa ceva pe aici". Poate nedrept dar adevarat. Se cinta din ce in ce mai prost. Irisul devine o fantoma a ceea ce a fost, Holograf cinta muzica usoara, poate Chifiriuc si Ochescu cu trupele lor de blues sa mai salveze ceva. Doar atit.

37. Te-ai gandit vreodata sa te reintorci ?

A existat un moment in 1990 cind dupa "rascoala" nu mai aveam obiectul muncii mele de lupta. Pingelica nu mai era, colegii mei colindau prin lume etc. Insa dupa invazia minerilor, apoi pentru desemnarea lui Paunescu la Strasbourg ca reprezentant al Romaniei urmind asasinarea lui Petru Culinanu elevul lui Eliade, profesor de religii si filozofie in America, ce a fost omorit in mod KGB-ist in ceafa fiind impuscat pentru ca a desconspirat lovitura de stat si ca structurile tarii sint in mina securitatii asa ca... m-am hotarit sa amin reintoarcerea pentru o buna bucata de timp.

38.  Ai avut curiozitatea sa faci rost de productiile actuale ale formatiilor Iris si Voltaj ? Ce impresie ti-au facut ?

Da. Mi-au parvenit pe mai multe cai dar prietenul meu Adrian Belteu cindva sunetist pe la Voltaj mi-a adus multe, multe muzichii de pe plaiurile mioritice. Apoi Revenko si cu Madalin mi-au pus pe niste casete alte muzic cu trupe de prin tara. Am ascultat Sarmale Reci, Talisman, Voltaj, Iris, Holograf, Taxi, Vama Veche, Matze, Bere Rece, Class, Directia 5, si inca multi altii. Referitor la Iris ce as putea sa spun. Ma feresc de critici pentru a nu fi judecat intru cit am fost acolo si am observat ca inca se mai cinta piese compuse de mine. Interesant este ca am citit pe web-ul lor ca m-ar fi contactat pentru piesa Calatorul pentru a o relua insa nu este adevarat. Nu am fost contactat de nimeni. Oricum nu ma "opozam" asa ca tot inainte pentru ca inainte era mai bine! Am auzit cu citeva luni in urma ca s-ar fi vrut ca formatia sa se dezmembreze intru cit s-ar fi impartit formatia in mici gasti cu orientari pro Bodoroja sau nu. Am scris lui Revenko si multor altora facind un apel la "creier" la a lasa jos mindriile, si prostiile in a fi un pic mai pragmatici si a se achita de misiunea ce o au onorabil. I-am cerut atunci lui Bodoroja sa renunte la trupa pentru binele ei daca a ajuns marul discordiei. Insa se pare ca a fost doar un zvon. Asa sa fie. Ceea ce se intipla azi cu Irisul este vecin cu blazarea si poate cite un pic cadere in ridicol. Nu pot intelege pe Cristi cum accepta piese asa de proaste. Vocea lor nu il favorizeaza. Se incearca tonuri si structuri Metalica care nu are ce cauta in curtea Irisului. Apoi piesele facute cu fatuca de la opera romana "Felicia" nu stiu mai cum sint de un ridicol nemaintilnit. Sint cintate sub orice critica. Scaparile de voce, slaba tehnica de interpretare unde cel putin Freddy Mercurry si Montserat au studiat intr-un fel aceasta idee cu mult inainte de a o pune in practica si ... tot au fost criticati atunci intreb ce s-ar putea spune de aceste piese. Nu cred ca Minuculescu avea nevoie de asa ceva. Singura piesa "Pe Ape" mi se pare foarte buna si il reprezinta in rest sint numai compromisuri. Nu poti sa-ti schimbi stilul peste noapte. Daca vor bani atunci sa mearga in circiuma insa daca nu atunci sa se gindeasca la showri profesionale la piese ce pot capta audienta. Metalica a venit, Stevie Vai a venit si au umplut salile deci nu ar fi cauzata de moarte rocului cum se gindesc unii. Acum in USA ACDC vin iarasi si biletele s-au vindut la prima ora. Deci...Apoi am cam fost suparat pe ei pentru ca pe discul lor la piesa CIne ma striga in Noapte a aparut compozitor "IRIS". Chiar asa? Bunul simt sa fi disparut cu totul? Daca mai era Pingelica in viata mai intelegeam dar atunci nu mai era. Ce sa fie oare? Ignoranta sau buna stiintza? Vom vedea. Despre Voltaj ce as putea spune? Am vorbit cu ei la telefon. Le-am trimis chiar mici accesorii muzicale. Este ceva ce nu pot spune ca ma atrage dar stiu ca asta se cere si incearca sa o faca bine. Sint unele piese extrem de bune. Suna bine dar ultimul album este repetativ se simte nevoia unei schimbari altfel risca sa cada in plictiseala. Cel putin ei au niste scuze pe cind altii nu le au. Am vazut selectia pentru Euroviziune care m-a marcat foarte mult. Calitate execrabila. Surprins de supralicitarea lui Fugaru si de prezenta lui Zamfir care parca ar fi fost mai util ca din banii lui multi sa construiasca un spital decit sa se umileasca in asa hal. S-a mers cu stime pentru a participa. O prostie pentru ca sint multi care ar fi putut concura mult mai bine decit cei ce au fost. Au existat ceva piese bune dar nu pentru Euroviziune. NU era nevoie de peruci, de muzici de camera de filozofii ci de o piesa simpla ritmata care sa aibe pe vino incoa. Nu, simplu de spus greu de facut. Eu sint convins ca s-ar fi gasit. Dupa ei Stevie WOnder nu ar fi participat pentru ca nu citeste note. Ce prostie. Am aflat de coruptia de la televiziuni de favoritismele care se fac, de cenzura stupida asa ca se pare ca nu multe lucruri s-au schimbat. Se simt ca pe tarla cei ce minuiesc afacerile din tv si radio si ca atare taie in stinga si in dreapta fara a gindi. UNde esti tu Gherghel Doamne, Cornel Chiriac , Adrian Voiculescu, Tutunaru etc.?

39. Ce crezi ca lipseste rock-ului romanesc actual pentru a deveni ceva mai competitiv ?

Rockul nu este mort. Rockul exista si va existat "forever" insa a imbracat diverse forme unele mult mai dure altele un pic intelecualizate dar in esentza exista. Ce ar trebui facut? Ar trebui in primul rind sa traiti in America sau Anglia. Glumeam. Am spus mai devreme de spectacolele date de Phoenix pentru "papuasii " din Romania cu ocazia intoarcerii in a "rupe gura satului". Nu ii pot ierta pentru netrebnicia facuta. Au jignit cind erau iubiti, au fentat cind lumea ii credea, au flegmat cind erau acompaniati, au tratat de sus cind usa le era deschisa oricum asa ca nu tot ce vine din occident este si o.k. Ma uitam de unazi la un show al lui Garry Moore care se intorsese in Irlanda in Belfast unde era idolatrizat. Se intorsese dupa multi ani. Sti cum este show-l? Nu poti crede cu cita dragoste, respect si demnitate este facut acest show. Participa si Phil Lynott de la Thin Lizzy si inca multi altii. Sunet perfect, viata si sudoare pe scena pina la epuizare. Asta ceream Phoenixului nu susa de doi lei. Nu voi uita asta. Am video caseta si tare as aruncao daca nu as mai avea ceva pe ea. Violonistul si Tandarica pot fi singurii oameni de bine care incearca sa salveze ceva. In rest incluzind fatucile de la Catena ce se agita ridicol pe scena nu fac decit un deserviciu acestei formatii. Gunter Raininger sau Kappll nu au venit si acum inteleg de ce nu au venit. Deci rockul romanesc trebuie sa dea multa atentiei marketingului. Apoi in pregatirea spectacolelor unde detaliile in care intra sound-ul, luminile, costumele, show-l preopriu-zis, textele muzica sa faca un tot comun. Sa repete "smart" sa poate sa se controleze si sa aibe responsabilitate nu mindrii, ambitii. Nici acum nu imi revin cind l-am ascultat pe Cristi cu domana "opera" neintelegind de ce nu a tras mai multe variante. Lui i-a placut ceea ce a scos? Daca da este trist si autunci "no comment" deci repet dezinteresul a luat locul interesului in a fi competitiv. Ma opresc aici deocamdata.

40. Si totusi pe cand un album Adrian Ilie ?

Cit de curind. Il astept de ani de zile. Imi este greu sa merg in studiouri pentru ca sint foarte scumpe in schimb datorita progresului tehnologic imi pot permite sa scot acasa unde am un studio de inregistrari construit cu multe sacrificii. Nu putea fi posibil in alta parte dar Dumnezeu mi-a ajutat si eu la rindul meu vreau sa-l multumesc pentru darul dat. NU mi-am propus sa rad sa distrug, sa fiu cel mai bun dar am o datorie fata de cei ce m-au iubit si inca ma mai iubesc avind rabdare cu mine in a astepta vreun semn. Le promit ca voi fi pe placul multora si nu ii voi dezamagi. Pentru inceput discul va fi instrumental apoi vom mai vedea. Oricum incerc sa fac si ceva clipuri pe care le voi trimite in tara. Vom mai discuta despre asta dar inainte de toate imi doresc nu discul meu cit toti cei de acolo sa fie ajutati de Dumnezeu ca tare chinuiti au mai fost. Chiar eu nu am fost corijent decit la materia "revolta" din 1989. Am prins inundatii, am mincat soia, am prins radiatii, cutremure, ierni lungi, nu lumina, nu apa, nu mincare nu , nu, si nu. Ma rog pentru tara mea care este o minune a lumii insa pacat ca este cirmuita prost. Sa speram. Numai de bine si multa multa sanatate, cu dragoste si respect, Adrian George (Ilie).