ŞAH MAT

ŞAH MAT (Buziaş, 1968 - 2001, beat - pop rock - rhythm & blues - hard rock, ex - Timizii, Amon Ra)

        (1968 - Timizii) - Costel Toma (solist vocal), Viorel Drăgan (chitară solo), Ionel “Bombo” Bândariu (voce,

        chitară), Ioan “Csaby” Bagyo (chitară armonie), Erwin Samhamer (bas), Loly Colompar (tobe)

 

 

(1969 - Timizii) - Costel Toma (solist vocal, tobe), Viorel Drăgan (chitară solo), Ionel “Bombo” Bândariu (voce, chitară), Ioan “Csaby” Bagyo (chitară armonie), Erwin Samhamer (bas)

(1970 - Timizii) - Costel Toma (solist vocal, tobe), Viorel Drăgan (chitară solo), Ionel “Bombo” Bândariu (voce, chitară), Ioan “Csaby” Bagyo (chitară armonie), Diettmar Wesztroczy (bas, ex- Crin), Marcel Sârbu (pian, ex- Crin)

(1971 - Timizii) - Costel Toma (solist vocal, tobe), Viorel Drăgan (chitară solo), Ionel “Bombo” Bândariu (voce, chitară), Diettmar Wesztroczy (bas, ex- Crin), Valentin Ivănescu (chitară armonie, voce, ex- Priam), Marcel Sârbu (pian, ex- Crin), Doina Popa (voce), Silvia Seracin (voce)

(1974 - Amon Ra) - Viorel Drăgan (chitară solo), George Chipăroaia (solist vocal, muzicuţă, percuţie), Diettmar Wesztroczy sau Ion Ghilezan (bas), Marcel Sârbu (pian, claviton), Darius Mihăescu (tobe), Dănuţ “Spaţ” Râmneanţu (flaut), Silvia Seracin (voce)

 

(1979 - Amon Ra) - Vio Drăgan (chitară solo), George Chipăroaia (voce, muzicuţă, tamburină), Marcel Sârbu (orgă electronică), Remus Corad (tobe)

(1980 - Şah Mat) - Vio Drăgan (chitară solo), George Chipăroaia (voce, muzicuţă, tamburină), Marcel Sârbu (orgă electronică), Viorel Târziu (bas), Luci Goia (tobe), Nandy Vik (chitară, voce)

(1981 - Şah Mat) - Vio Drăgan (chitară solo), George Chipăroaia (voce, muzicuţă, tamburină), Nandy Vik (chitară, voce), Vali Ivănescu (chitară, voce), Viorel Târziu (bas), Luci Goia (tobe)

(1982 - Şah Mat) - Vio Drăgan (chitară solo), George Chipăroaia (voce, muzicuţă, tamburină), Nandy Vik (chitară, voce), Nelu Fărcăşescu (bas, voce), Luci Goia (tobe)

(1984 - Şah Mat) - Vio Drăgan (chitară solo), Marius Şoit (bas), Iulian Maxim (tobe), Paul Vieru sau Ovidiu Munteanu (keyboards)

(1985 - Şah Mat) - Vio Drăgan (chitară solo), Vali Ivănescu (chitară armonie, voce), Marius Şoit (bas), Iulian Maxim (tobe), Ovidiu Munteanu (keyboards)

(1987 - Şah Mat) - Vio Drăgan (chitară solo), Adrian Moise (chitară armonie, voce), Marius Şoit (bas), Luci Goia (tobe), Iulian Maxim (keyboards)

(1988 - Şah Mat) - Vio Drăgan (chitară solo), Ossy Schwartz (keyboards, voce), Roby Gaşpar (keyboards), Marius Şoit (bas), Petre Prisăcaru (tobe)

(1997 - Şah Mat) - Viorel Drăgan  (chitară),  Adrian Moise (chitară, voce), Rolli Kunzer (voce), Sorin Baros (keyboards), Marius Şoit (chitară bas, voce), Petre Prisăcaru (tobe),

(2008 - Şah Mat) - Vio Drăgan  (chitară solo, voce), Vali Ivănescu (double six, voce), George Chipăroaia (voce, muzicuţă), Costel Toma (voce), Luci Goia (tobe), Sorin Baros (keyboards)

 

Totul a început la finele anilor ’60, prin 1968, când la Liceul Teoretic din Buziaş, sub îndrumarea profesorului de muzică de atunci, Valentin Stoian, ia naştere formaţia Timizii. Ocazional, profesorul Vali Stoian acompania grupul nou înfiinţat la orgă electronică. Repertoriul era compus în majoritate din şlagăre străine (engleze şi italiene), unele adaptate cu texte româneşti, dar şi melodii ale trupelor autohtone la modă în anii aceia : Sincron, Mondial, Phoenix, etc.

La scurt timp Loly Colompar se retrage din grup, locul lui fiind luat de Costel Toma, care va continua să asigure şi vocea principală a trupei. Se cânta în tabere şcolare, la spectacole organizate de liceu, dintre care cel mai apreciat era “Talente, talente” sau  la Casa de Cultură din localitate dar şi la reuniuni dansante ţinute la Internatul liceului.

În anul 1970, Erwin Samhamer, absolvind liceul , pleacă la facultate la Timişoara, locul lui fiind preluat de Diettmar Wesztroczy, membru al unei alte trupe de liceeni din localitate : Crin, care îi avea în componenţă  pe: Cornel Gaşpar (chitară solo), Marcel Sârbu (pian), Burduşel (tobe), Diettmar Wesztroczy (bas). Tot în această perioadă apare în grup Marcel Sârbu la pian, fost coleg de formaţie cu Diettmar în Crin.

În vara anului 1971, e rândul lui Ioan “Csaby” Bagyo, să părăsească Timizii, absolvind şi el liceul. E momentul când în  formaţie apar şi două voci feminine în persoanele elevelor Doina Popa şi Silvia Seracin, care, alături de Costel Toma, vor susţine partea vocală a grupului.

O ultimă schimbare în sânul Timizilor, ca formaţie de liceeni, se va produce în toamna aceluiaşi an, când la chitară armonie şi vocal este cooptat Valentin Ivănescu, fost component în “Priam”, mezina trupelor “beat” din liceul buzieşean : Vali Ivănescu (pian, voce), Romeo Avram (chitară solo), Lucian Goia (bas, voce), Mihai Ghedvan (chitară armonie), Mircea Avram (tobe).

În iunie 1972, Viorel Drăgan şi Costel Toma absolvă şi ei liceul, iar începând cu această dată, Timizii încetează a mai fi un grup de elevi. Totuşi formaţia îşi continuă înca o scurtă perioadă de timp activitatea, aceasta până la plecarea în armată a celor doi mai sus amintiţi. După câştigarea locului I la un festival judeţean, are loc un concert susţinut în sala de sport  Olimpia din Timişoara, alături de cele mai cunoscute formaţii ale momentului Phoenix şi Progresiv TM.

După revenirea din armată în vara anului 1973, Viorel Drăgan reface grupul schimbând şi numele formaţiei în Amon Ra (nume pe care autorităţile vremii nu-l agrează, considerându-l mistic), probabil din dorinţa de a se alătura curentului “underground”, în care sofisticarea era evidentă şi la modă în acei ani. Pentru o scurtă perioadă la tobe îl găsim pe Luci Goia, elev la Liceul Industrial 5 din Timişoara, fost coleg de trupă cu Vali Ivănescu, în Priam. Se lucrează la compoziţii originale: "Balada lui Gruia", "Iepurele", "În părul toamnei ruginiu", "Sentiment", "Spune-mi când". Odată cu schimbarea numelui vine în formaţie ca solist vocal şi muzicuţă colegul de oaste al lui Vio, George Chipăroaia, originar din Lovrin, care se va stabili curând definitiv în Buziaş, împreună cu familia. La mijlocul anilor ’70 formaţia “Amon Ra” îi alinia pe următorii: Viorel Drăgan (chitară solo), George Chipăroaia (solist vocal, muzicuţă, percuţie), Diettmar Wesztroczy (bas), Marcel Sârbu (pian, claviton), Darius Mihăescu (tobe), Dănuţ “Spaţ” Râmneanţu (flaut), Silvia Seracin (voce).

Tot în această perioadă, Diettmar Wesztroczy părăseşte formaţia, locul lui la chitară bass fiind luat de Ion Ghilezan. Stilul grupului suferă transformări îndreptându-se mai mult spre genul soul – funky, păstrând în continuare influenţele blues – rock în compoziţii ca: "La steaua", "Singur între zări", "Nu-ncerca să trişezi".

Componenţa din 1979 a grupului este : Vio Drăgan (chitară solo), George Chipăroaia (voce, muzicuţă, tamburină), Marcel Sârbu (orgă electronică), Remus Corad (tobe).

Anul 1980, aduce noi schimbări de nume , personal , componenţă şi orientare stilistică. Apar, alături de veteranii Vio, George şi Marcel, noii veniţi: Viorel Târziu la chitară bass, Luci Goia la tobe şi lugojanul Nandy Vik la chitară şi vocal. De asta dată se cântă un hard rock polofonic cu influenţe arhaice româneşti. La ideea lui Vio Drăgan, grupul îşi schimbă din nou numele, de astă dată în Şah Mat, nume ce-l va păstra până la dizolvarea formaţiei în 2001. Echipamentul sonor al formaţiei este din cel mai performant momentului, utilizându-se amplificatoare Marshall, tobe Sonor, microfoane Sure, etc.

În vara anului 1981, revine în grup vechiul colaborator al trupei, Vali Ivănescu la chitară armonie şi vocal, Marcel Sârbu părăsind definitiv echipa.

Dintre piesele de referinţă ale acestei perioade amintim : "Lupta vieţii", "Strămoşii", "Om de fier", "Gruia", "Ce folos să fiu de unul singur", "Tu n-ai ştiut", "Drumul şatrei", "Spic de grâu", care făceau obiectul unei lucrări mai ample numite “Lăsaţi soarelui lumina”. Impresariată de Ernest Schlessinger din Timişoara, formaţia  pleacă în turnee prin Banat dar şi în Ardeal şi Valea Jiului, alături de nume consacrate ale scenei românesti precum Ion Dichiseanu.

Festivalul Constelaţii Rock de la Râmnicu Vâlcea le aduce popularitatea pe plan naţional, Radio Bucureşti difuzând melodia “Ce folos să fiu de unul singur”. Şah Mat devine una dintre cele mai cunoscute trupe din Banat, participările la festivalul Tim Rock consfiinţind talentul şi valoarea grupului.

În 1982, Viorel Târziu şi Vali Ivănescu părăsesc grupul, primul alăturându-se trupei Logic din Lugoj, iar celălalt plecînd la facultate la Timişoara. La bas şi vocal este cooptat Nelu Fărcăşescu. În această formulă grupul activează până în anul 1984 când din nou apar schimbări de personal, dar şi de orientare stilistică.

Apar noi membri : Marius Şoit la chitară bass, Iulian Maxim la tobe, Paul Vieru la claviaturi, înlocuit la scurt timp de Ovidiu Munteanu, toţi instrumentişti tineri, absolvenţi ai Şcolii Militare de Muzică. În repertoriul grupului apar piese de factură mai uşoară : "Printre stele", "Se rotesc", "Unde eşti", "Ochi negri ca mura", cântate de George, dar şi piese ce amintesc de perioada hard rock precum: "Început de drum", "Soarelui", "Seară de seară", cântate de Vali Ivănescu revenit, în 1985, în grup. În acestă perioadă se înregistrează într-un studio improvizat cu ajutorul unui magnetofon Akai două piese compuse de Vio Drăgan, liderul de necontestat al trupei, o superbă  baladă hard rock “Ochii tăi”, devenită emblematică pentru grup de-acum încolo şi “Raza soarelui”, o piesă folk rock.

Se pun în scenă două spectacole cu titlul “Top 13 + 1”, în care pantomima susţinută de comicii Eric & Tomiţă din Lugoj, se întâlneşte fericit cu muzica Şah Mat. Din nou Luci Goia revine în grup la tobe, iar Iulian Maxim trece la instrumente cu claviaturi. În vara anului 1987, în locul lui Vali Ivănescu este cooptat la chitară şi vocal: Adrian Moise.

Pentru a-şi continua activitatea, Vio Drăgan aduce în trupă noi membri şi anume: Ossy Schwartz (keyboards, voce), Roby Gaşpar (keyboards) şi Petre Prisăcaru (tobe). În această formulă trupa activează până în 1991, când se destramă din nou, de această dată pentru o perioadă mai îndelungată de timp.

În 1997, Şah Mat revine în activitate, şi înregistrează melodii noi apărute pe caseta audio “Singur pe lume”. Formula în care s-a înregistrat caseta este: Marius Şoit (chitară bas, voce), Adrian Moise (chitară, voce), Rolli Kunzer (voce), Sorin Baros (keyboards), Petre Prisăcaru (tobe) şi Viorel Drăgan  (chitară).

Anul 1999, aduce iubitorilor de muzică o casetă nouă cu colinde şi cântece religioase în care formaţia Şah Mat cântă alături de solista Liliana Savu – Badea, casetă ce poartă numele de “Fericiţi lângă Iisus”. În acestă perioadă, revine în formaţie Vali Ivănescu la chitară acustică cu 12 corzi şi vocal. Se concertează la Lugoj alături de  Schimbul III şi Compact, precum şi la Festivalul Berii din Timişoara.

În 2001, prin retragerea lui Vio Drăgan şi a lui Sorin Baros, formaţia Şah Mat se desfiinţează trei dintre componenţi alcătuind grupul Prietenii mei, iar Vio Drăgan şi Sorin Baros pun bazele unui cenaclu creştin ce poartă numele “Arca lui Noe” şi a unui nou grup vocal-instrumental ce va purta numele de Amin

În anul 2008 la iniţiativa lui Vali Ivănescu, câţiva dintre foştii componenţi ai grupului printre care: Vio Drăgan, George Chipăroaia, Costel Toma, Luci Goia şi Sorin Baros, acceptă să intre în studioul de înregistrări pentru a începe lucrul la ceea ce va fi un album cu piese vechi dar şi mai noi, toate compoziţii proprii ale membrilor grupului. Albumul intitulat „Amintiri” a fost lansat în 15 decembrie 2009, în Ajunul Sărbătorilor de Crăciun, în cadrul unui concert de binefacere, fondurile strânse din vanzarea CD-ului precum si din donaţii, fiind direcţionate către copii proveniţi din familii nevoiaşe din Buziaş .

 În  numele tuturor membrilor care au  scris câte o literă muzicală a titlului formaţiei Şah Mat vă mulţumim dumneavoastră, celor care aţi cântat, dansat şi aplaudat, de-a lungul anilor pe ritmul melodiilor noastre. Vă dorim tot binele din lume.

       (Material scris de d-l Vali Ivănescu, 27 septembrie 2013)

 

       Piese de rezistenţă : Ochii tăi / Raza soarelui / Început de drum / Seară de seară / La steaua /

       Balada lui Gruia / Lupta vieţii / Ochi negrii ca mura / Drumul şatrei /

       Discografie : Singur pe lume (album MC, 1997), Fericiţi lângă Isus (album MC, 1999),

       Amintiri (album CD, 2009)