1970

Anul muzical 1970

IAN, 16

Sideral Modal Quartet în componenţa Mugur Winkler, Şerban Ciurea, Andrei Ignat şi  Constantin Dobrin, vor evolua timp de două luni în R. F. Germană (în principal la Hamburg), iar apoi, din 1 martie, în Olanda (tot timp de două luni) (NA: Avea să fie ultima referire din presa română la formaţia Sideral Modal Quartet, întrucât membrii trupei vor solicita azil politic în Occident).

 

IAN, 16 (Viaţa studenţească)

La Sala Floreasca are loc întâlnirea suporterilor cu echipa naţională de fotbal. În cadrul programului muzical apare şi formaţia Olympic 64 care interpretează hit -ul formaţiei The Equals, “Viva Bobby Joe”.

 

IAN, 23 (Săptămâna)

La Casa de cultură a sectorului 6 Geo Limbăşanu susţine un curs pentru prietenii “muzicii uşoare moderne”.

 

IAN, 24 - 26

Întorşi dintr-un turneu în Israel, Sincron susţin câteva concerte la Sala Palatului, împreună cu mulţi cântăreţi de muzică uşoară.

 

IAN, 31 (Flacăra)

Sanda Faur, în interviul intitulat “Tudor Gheorghe. Cu chitara la porţile dorului”, propune termenul de muzică folk, prin care încearcă să-l apropie de Bob Dylan, Donovan sau Hugues Auffray, apropiere neacceptată de Tudor Gheorghe. De altfel  el refuză cu îndârjire orice încadrare sau tradiţe.

 

FEB, 11 (Viaţa studenţească)

Este anunţată lansarea discului EP Electrecord EDC 10109 “Mondial” (“Primăvara”, “Atât de fragedă”,  “De va veni la tine vântul”, “Romanţă fără ecou”).

 

FEB, 16 (Flacăra)

Concert susţinut la Sala Palatului, de celebrul clarinetist de jazz  Benny Goodman  şi  de cântăreaţa de blues Barbara Florence Whittle.

 

MAR, 09 (Săptămâna)

Este sărbătorită împlinirea unui an de la înfiinţarea clubului arhitecturii.

 

MAR, 10 - 15 (Viaţa studenţească)

În diferite centre universitare din ţară se desfăşoară “Festivalul de primăvară al artei Studenţeşti”. La Bucureşti, participă şi formaţiile Mondial şi 2001. La Cluj, în concursul formaţiilor de muzică uşoară participă Chromatic Group 3 (reprezentând IMF-ul, locul I) şi Compania de sunet (formaţia Universităţii). Mai cântă formaţia de estradă condusă de Gabriel Mărgărint.

 

MAR, 12 (Tribuna)

Ion Cornea, publică un interviu cu Tudor Gheorghe. Rep: “Există câteva formaţii, Sincron, Mondial, Phoenix, Coral, care aduc un aer de prospeţime, pornind mai ales de la motive folclorice. Cum găseşti aceste prezenţe?”.     T.G.: “Nu mă satisfac. Sincronii au adus inovaţii mai mult tehnice decât melodice. Personal, prefer s-o ascult pe Maria Tănase decât prelucrarea lor. Ceilalţi reiau în alte ritmuri nişte melodii vechi sau caută să creeze cântece noi în spirit popular, pe versuri de Eminescu, bunăoară. Eu cred că pentru a compune muzică pe versuri de Eminescu este foarte greu. Trebuie să înţelegi mai întâi şi să simţi poezia aceasta în profunzimea ei. Altfel, totul este un compromis…”.

 

MAR, 14

Tudor Gheorghe susţine la teatrul Bulandra primul spectacol din seria, “Poezie + Muzică 1970”.

 

MAR, 20 (Săptămâna)

Aura Urziceanu îşi continuă turneul în America. După un concert pe scena celui mai mare teatru din Montreal, urmează să susţină o emisiune de 30 de minute la Televiziunea din New York

 

APR, 10 - 12 (Viaţa studenţească)

La Timişoara se defăşoară faza finală a Festivalului Naţional de Artă Sudenţească al formaţiilor de muzică uşoară. Palmaresul festivalului este următorul:

Marele premiu: Ansamblul de estradă al Centrului universitar Tg. Mureş şi formaţia Choralis (Galaţi).

Premiul special al revistei Viaţa studenţească pentru discernământ artistic în interpretarea muzicii beat – Dentes.

Premiul I – Orchestra de estradă a Centrului universitar Cluj, Premiul II – Cascada, Premiul III – Cristal

Premii pentru compoziţie: Euxin (Constanţa) pentru muzica spectacolului “Unde eşti, zburătorule?”, Marcel Stancu (Galaţi), Monica Bozac (Cluj) 

Premii acordate tinerilor instrumentişti: 

I – Florin Gîrbacea (baterie, Cluj), II – Alexandru Pascu (chitară bas, Cristal) şi Paul Masgras (orgă, Chromatic), III – Vasile Spătaru (flaut, Cristal), menţiune – Mihai Jurca (chitară armonie, Diamantele negre

Solişti vocali: Premiul special al Scânteii tineretului: Delia Lucaciu (Cluj) şi Edith Szabo (Tg. Mureş)

Soliste: I – Florentina Mintuţă (Galaţi) şi Cosette Marinescu (Bucureşti), II – Geta Lăjea (Iaşi), Elvira Păşcanu (Bucureşti) şi Livia Popescu (Timişoara), III – Mariana Oancea (Bacău), Stela Enache (Cluj), Eva Kiss (Tg. Mureş) 

Solişti: I – nu s-a acordat, II – Florin Ghidimac (Timişoara), Gabriel Tamaş (Cluj), Richard Zaig (Tg. Mureş), Vasile Şeicaru (Galaţi) 

Premiul de popularitate Sanda Sântu (Cluj) 

Premiul pentru debut promiţător Adriana Duţă (Craiova) 

Diplome speciale acordate pentru contribuţia adusă la dezvoltarea activităţii artistice studenţeşti – Alexandru Herşcovici (Tg. Mureş), Gabriel Mărgărint (Cluj), Andrei Ghehan (Braşov)

Partea muzicală din juriu: George Grigoriu, Sile Dinicu, Mişu Iancu şi Gabriel Drăgan.

 

APR, 13 (Cronica)

În articolul intitulat “Menestrelul“, dedicat lui Tudor Gheorghe, N. Barbu se întreabă: “E teatru? E muzică uşoară? E folclor sau recital de poezie cultă?”.

 

APR, 13 (Scânteia tineretului)

Începe publicarea unei serii de articole dedicate Festivalului naţional al artei studenţeşti de la Timişoara.  Reporterii şi cei intervievaţi  au un “cui” împotriva formaţiei Chromatic, pe motiv că aceasta ar fi cântat prea tare. Doar Sile Dinicu declara că a fost de fapt o problemă de sonorizare.

Înaintea festivităţii de închidere, conform obiceiului vremii, s-a ţinut o consfătuire cu tema: “Realizări şi tendinţe în muzica uşoară”, la care au participat studenţi, muzicieni şi specialişti. Aici, “specialiştii” de la “Viaţa studenţească” şi “Scânteia tineretului” au criticat calitatea artistică a festivalului de muzică pop organizat de Club A.

 

APR, 17 (Făclia)

Gabriela Colceriu  încearcă să justifice participarea formaţiei Chromatic la FNAS, apreciată de “specialişti” ca fiind “extrem de zgomotoasă”, astfel:

“O stare de spirit aparte a creat concertul formaţiei Chromatic Group  4 din Cluj. Cele patru compoziţii originale vocal - instrumentale, bluesurile şi cele două succese internaţionale au produs o adevărată revoluţie în sala de spectacole a festivalului. Datorită faptului că Chromaticul n-a avut posibilitatea acomodării cu sala de spectacole a festivalului într-o recepţie prealabilă (sala este mică şi pune probleme de acustică deosebite faţă de cele din sălile de spectacole din Cluj),   s-a cântat tare, prea tare, mai ales pentru cei neavizaţi, pentru urechea mai puţin obişnuită cu muzica beat…” .

 

APR, 24 (Săptămâna)

Este anunţat turneul în România a formaţiei americane Blood, Sweat and Tears. Ei urmează să susţină concerte la Bucureşti (pe 26 şi 27 iunie, la Pationoarul 23 August), Ploieşti şi Constanţa (NA: Nu ştim dacă concertele de la Ploieşti şi Constanţa s-au mai desfăşurat). Încasîrile din concertele formaţiei Blood, Sweat and Tears, sunt donate fondului de ajutorare a sinistraţilor inundaţiilor din primăvara anului 1970.

 

MAI, 06 (Viaţa studenţească)

Premiile Colocviului naţional studenţesc de literatură: premiul special al juriului pentru poezie Dorin Liviu Zaharia, într-un concurs foarte valoros (premiul I pentru poezie Adrian Popescu, iar premiul I pentru teatru Ioan Petru Culianu).

 

MAI, 08 - 09 (Săptămâna)

La Casa de Cultură a Studenţilor “Grigore Preoteasa”, are loc festivalul “Şarpele de aur” organizat de Institutul de Medicină şi Farmacie. În prima zi este invitată să susţină un recital formaţia feminină Venus 1.

 

MAI, 13 (Viaţa studenţească)

Revista “Vieţa studenţească” răspunde articolului semnat de Gabriela Colceriu, publicat de “Făclia” (7 aprilie):  “...motivele pentru care Chromatic-ul s-a autodescalificat sunt cunoscute… şi - a anulat calităţile prin violentarea într-un mod acultural a artei, bunului gust şi bunului simţ”, iar “...aprecierile Gabrielei Colceriu în loc să fie stringente sunt în consonanţă cu acordurile Chromaticilor, adică stridente” . Materialul nu este semnat.

 

IUN, 14 - 16

Cliff Richard susţine trei concerte la Sala Palatului în folosul sinistraţilor inundaţiilor din primăvara anului 1970.

 

IUN, 26 - 27

Formaţia americană Blood, Sweat and Tears susţine patru concerte la Patinoarul 23 August din Capitală în componenţa: David Clayton Thomas (voce), Dick Halligan (clape, flaut, trombon, voce), Steve Katz (chitară, voce), Jim Fielder (bas), Bob Colomby (tobe), Fred Lipsius (sax alt, pian),  Leo Soloff (trompetă), Chuck Winfeld (trompetă),  Jerry Hyman (trombon).

 

IUN, 26 (Săptămâna)

Aura Urziceanu începe un turneu în Europa alături de Duke Ellington.

 

IUN, 27 (Flacăra)

Apare cel de-al 8-lea album din seria jazz a Electrecord-ului, EDD 1243, intitulat “Dixieland”.

 

IUL, 02 (Săptămâna)

Orchestra Filarmonicii “George Enescu”, dirijtă de George Byrd, a susţinut la Atheneul Român un prim concert de jazz simfonic. Un al doilea concert, în aceeaşi  interpretare este programat pe 5 iulie.

 

IUL, 17 (Săptămâna)

Mondial susţine un concert la Sala Palatului înainte de a pleca într-un turneu de peste 40 de zile în URSS

 

OCT, 07 (Flacăra)

Este lansat primul disc din seria “Muzică pop românească”, LP - ul Electrecord EDE 0474, cu prelucrări de Richard Oschanitzky după melodii populare: “Pe deal pe la Cornăţel”, “Periniţa”, “Ciuleandra”, “Căluşarii” etc.

 

OCT, 25 - 26 (Săptămâna)

Formaţia Sincron susţine două concerte extraordinare la Sala Palatului într-o nouă componenţă: Gerhard Gern (chitară solo), Silviu Hera (chitară ritm), Mircea Tudoran (chitară bas), Ştefan Berindei (sax), Ion Berindei (sax), Ion Cristian (baterie) şi  Cornel Fugaru (orgă, solist vocal).

 

NOV, 04 (Viaţa studenţească)

Se inaugurează rubrica Poşta muzicii uşoare. George Grigoriu încă explică (NA după 7 luni!) de ce nu a luat Chromaticul premiul pentru cea mai bună formaţie.

 

NOV, 04 (Săptămâna)

La Sala Palatului continuă seria marilor concerte de jazz  prin  prezenţa marelui pianist american Bill Evans, însoţit de basistul Eddie Gomez şi bateristul Marty Morell.

 

NOV, 05 (Tribuna)

Justin Ceuca, care face cronica filmului lui Manole Marcus, “Canarul şi viscolul”, conchide: “n-am înţeles rostul şi valoarea cântecului formaţiei de muzică uşoară Foenix” (NA: Păstrăm grafia autorului). Filmul a fost prezentat în premieră la Festivalul filmului balcanic de la Mamaia, în a doua jumătate a lunii iunie.

 

NOV, 06 (Săptămâna)

La doar două zile după concertul extraordinar susţinut de Bill Evans Trio, un alt combo celebru de jazz concertează la Sala Palatului: Dave Brubeck Quartet. Alături de celebrul pianist, Dave Brubeck, au venit la Bucureşti, saxofonistul Gerry Mulligan, contrabasistul Jack Six şi bateristul Alan Dawson.

 

NOV, 18 (Viaţa studenţească)

George Grigoriu răspunde la “Poşta muzicii uşoare” referindu-se la formaţia Sincron şi alte trupe de chitare electrice: “după o aprigă şi principială masă rotundă, oportun organizată de Scânteia tineretului s-au pus bazele unei noi activităţi, orientată înspre frumuseţile ce ni le oferă folclorul nostru.”

 

NOV, 21 (Flacăra)

Apare discul EP Electrecord EDC 10139 intitulat “Electrecord Soul Group”. Alături de big - band-ul condus de Alexandru Imre, apăreau şi Octav Zemlicka (voce, chitară solo), saxofonistul Dan Mândrilă şi sextetul vocal Cantabile.

 

DEC, 02 (Viaţa studenţească)

Apare articolul “Mondial printre noi “. Componenţa actuală a trupei îi cuprinde pe: Vlad Gabrielescu, Filip Merca, Gabi Litvin, Mihai Cernea şi Gabriel Drăgan. În toamna anului 1970 au efectuat un lung turneu prin ţară, cu concerte la Iaşi, Roman, Bacău, Satu Mare, Baia Mare, Arad, Bucureşti, Cluj, Mediaş şi Timişoara

 

DEC, 11 (Săptămâna)

Revista “Săptămâna” apare într-un format nou, rubrica de rock internaţional fiind ţinută de Florin Silviu Ursulescu.

 

DEC, 23 (Viaţa studenţească)

La Poşta muzicii uşoare de data asta semnează Victor Cârcu: “...formaţii care se mulţumesc să copieze formaţiile fără să-şi construiască un stil propriu, şi mă refer la formaţia Chromatic...(NA: punct ochit punct lovit)...De ce nu iau băieţii exemplu de la Sincron, care cu o pregătire muzicală mai slabă a reuşit să-şi creeze un stil propriu, uşor de recunoscut de la primele acorduri, prin prelucrările populare”.

 

DEC, 30 (Viaţa studenţească)

În tabăra studenţească de la Predeal, la Casa de Cultură din localitate cântă grupul timişorean Amicii.

 

INFORMAŢII  NEDATATE

 

La Student Club cântă Olympic ’64, Bebe Paraschivescu, Modern Grup şi Cărăbuş. Piesele de rezistenţă ale Olympic- ilor, care îşi îmbogăţesc stilul cu elemente de folclor, sunt: “Cântec de haiduc”, “Baladă neagră la suflet”, “Kamadeva”.

 

Rubrica de muzică uşoară din revista “Contemporanul” este ţinută de Octavian Ursulescu.

 

Grupul Sfinx activează ca trio în formula : Dan Andrei Aldea (chitară, vioară, pian, voce),  Corneliu Bibi Ionescu (bas) şi Marian Toroimac (tobe, pian) la Student Club. Noile piese din repertoriu sunt: “Lumină lină”, “Şir de cocori”, “Blues absurd”, “Languir me fais”, “Purgatoriu”, “Verde crud”, “Doină”.

 

Puiu Haţieganu (tobe) îl înlocuieşte la începutul anului în formaţia clujeană Chromatic Group pe Dan Igreţiu, trupa fiind completată cu Tommy Beretzky (flaut, sax). Noile compoziţii ale trupei sunt: “Racul broasca şi o ştiucă”, “Primăvara gândurilor mele” şi “Peisaj cromatic”.

 

Electrecord lansează EP-ul de debut al formaţiei Savoy (“Ciobănaşul”, “Mândruliţa mea”, “Melodie din Oaş”, “Dorul”).

 

O nouă ediţie a concursului “Microrama TV” este câştigată de Chromatic (Cluj).

 

Modern Grup activează într-o nouă componenţă: Dini Tandru (solist vocal), Doru Tufiş (chitară, voce), Vlad Gabrielescu (chitară, ex.- Sideral), Ion Bebe Covercă (bas), Florin Dumitru (tobe), Petre Magdin (trompetă, lider), Vasile Zamfir (trombon), Marcel Dragomir (saxofon tenor, clarinet), Marius Ţeicu (pian, voce),.

 

La Sibiu ia fiinţă formaţia Riff care avea să rămână în activitate până în prezent.

 

Savoy devine formaţia oficială a Ansamblului UTC susţinând, alături de acesta, câteva sute de concerte  în toate oraşele importante ale ţării. Piesele de succes ale trupei sunt de obicei melodii populare reorchestrate.